تکنولوژیک نیوز

بررسی و مقایسه کوییک با ساینا اتوماتیک سایپا

همواره گروه خودروسازی سایپا از دیرباز تاکنون در حال ساخت خودروهایی اقتصادی و ارزان قیمت بوده و تا بدین لحظه سیاست این شرکت همچنون سالیان گذشته، تولید و عرضه محصولاتی ارزان قیمت برای اقشار مختلف مردم است. پیرامون همین موضوع، این گروه خودروسازی پس از چند ماه، اقدام به‌معرفی و عرضه دو محصول جدید خود با نام‌های ساینا اتوماتیک و کوییک کرده و قصد دارد این دو محصول جدید را با توجه به نزدیک شدن سال جدید شمسی، هرچه زودتر به‌دست خریداران و مشتریان خود برساند. بر این اساس، امروز قصد داریم با نگاهی بیشتر و دقیق‌تر به این دو خودرو، یک مقایسه هرچند کوتاه اما کلی را در رابطه با ارزش خرید، کیفیت، زیبایی و امکانات رفاهی مابین این دو محصول انجام دهیم.

طراحی و ساخت

 

در این بخش، به‌طور کلی می‌توان گفت، هر دو خودرو دارای طراحی یکسان و سال ساخت برابر بوده و در اواخر سال جاری ( بهمن ماه ) به‌صورت اولیه وارد بازار داخلی کشور خواهد شد. پیرامون طراحی نیز می‌بایست به این نکته اشاره کرد که هر دو خودرو دارای پلتفرمی مشابه ( تیبا ) بوده و در خط تولید گروه خودرسازی سایپا به‌عنوان محصولاتی جدید، در حال تولید و عرضه به بازار هستند.

کدام خودرو زیبا‌تر است؟ ( طراحی خارجی )

 

به‌طور کلی می‌توان گفت، کوییک نمونه هاچ‌بک ساینا اتوماتیک بوده و با توجه به اینکه اکثر خریداران امروزی در بازار خودرویی کشور جوان هستند، شانس کوییک در زمینه فروش و استقبال، بیش از ساینا اتوماتیک خواهد بود. اما مقوله زیبایی منحصر به سلیقه هر فرد بوده و نمی‌توان با قاطعیت کامل گفت که کدام خودرو زیبا‌تر و کدام خودرو زشت‌تر است. پیرامون همین موضوع، با توجه به مشابه بودن پلتفرم طراحی دو خودرو، ساینا اتوماتیک به‌دلیل صندوق دار بودن، طراحی نامتوازن تری را نسبت به کوییک دارا است و در این بخش، از دید کلی ببیندگان و کارشناسان، ساینا اتوماتیک در جایگاه پایین تری نسب به برادر هاچ‌بک خود قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که هر دو خودرو نسب به مدل پیشین خود ( تیبا ۱ و تیبا ۲ ) در بخش طراحی بیرونی، تنها در بخش ابتدایی و انتهایی همچون چراغ‌ها و سپرها، تغییراتی را داشتنه‌اند.

نمای داخلی کدام یک جذاب‌تر است ؟ ( طراحی داخلی )

 

شاید به‌جرات بتوان گفت که در بخش طراحی درونی، هیچکدام از خودروها با یکدیگر تفاوت خاصی را دارا نبوده و هر دو خودرو از یک اتاق مشابه با همان ادوات، لازم و کیفیت برخوردار هستند. در همین رابطه، نمی‌توان دلیل مشخصی را برای جذاب‌تر جلوه دادن هر کی از خودروها نسبت به دیگری عنوان کرد.

مشخصات فنی و عملکرد

 

در رابطه با مشخصات فنی دو خودرو می‌بابست این‌گونه گفت که هر دو مدل از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق ۱۵۰۳ سی‌سی سود می‌برند که این موتور توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارا است. در همین رابطه، هر دو خودرو مجهز به یک گیربکس CVT اتوماتیک ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده و به‌صورت FWD یا همان دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند. در زمینه مصرف سوخت نیز می‌بایست این‌گونه گفت که تقریبا عملکرد هر دو خودرو به‌صورت یکسان بوده و فرق چندانی را با یکدیگر دارا نیستند و اگر بخواهیم به مصرف این دو مدل در مسیرهای شهری اشاره کنیم، می‌بایست مصرف کوییک را برابر با ۸٫۸ لیتر و مصرف ساینا توماتیک را برابر با ۸٫۹ لیتر بنزین در هر صدکیلومتر اعلام کرد، همچنین در مسیر‌های خارجی شهری و اتوبان نیز کوییک دارای مصرفی برابر با ۵٫۸ و ساینا اتوماتیک دارای مصرفی برابر با ۵٫۹ لیتر بنزین در هر صدکیلومتر خواهند بود و به‌طور کلی مصرف این دو خودرو در نمودار سیکل ترکیبی برای هر صدکیلومتر به‌ترتیب برابر با ۷٫۱ الی ۷٫۳ لیتر بنزین بوده و هر دو خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند. لازم به یاداوریست که با توجه به عدم حضور این دو خودرو به‌صورت انبوه در بازار داخلی، شتاب صفر تا صد آن‌ها در شرایط واقعی مشخص نشده است، اما می‌توان به‌صورت حدودی گفت که کوییک در زمانی برابر با ۱۳٫۳ الی ۱۳٫۶ ثانیه و ساینا اتوماتیک در زمانی برابر با ۱۳٫۶ الی ۱۴٫۱ ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق خواهند رسید. ( حداکثر سرعت دو خودرو در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است )

سطح امکانات رفاهی و ایمنی

 

در رابطه با امکانات رفاهی و ایمنی دو خودرو می‌توان گفت که هر دو مدل از امکانات متوسط و رضایت بخشی بر خوردار بوده در بالاترین سطح امکانات خود در تیپ لاکچری ( ساینا اتوماتیک ) و پلاس ( کوییک )، دارای مواردی همچون ۲ ایربگ، سنسور باد تایر/سنسور عقب، دکمه‌های چندکاره روی فرمان، ورود بدون کلید/استارت دکمه‌ای، بالابربرقی جلو و عقب/شیشه‌های دودی عقب، ترمز ضدقفل/توزیع نیروی ترمز/ترمز کمکی، کنترل پایدازی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، هشداردهنده سرعت بالای ۱۳۰ کیلومتربرساعت، ایموبیلایزر، قفل مرکزی، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو، مانیتور ۷ اینچی لمسی، نویگیشن، بلوتوث، پورت USB، دوربین عقب، مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، تنظیم دستی ارتفاع چراغ‌های جلو، چراغ بدرقه، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، قابلیت نصب صندلی کودک، قفل اتومات درب‌ها در سرعت بالای ۱۰ کیلومتر برساعت، سیستم ترمز ABS؛ EBD؛ BASو بازشدن قفل درب‌ها هنگام تصادف هستند.

قیمت و زمان عرضه

 

پیرامون زمان عرضه دو خودرو می‌توان گفت که گروه خودروسازی سایپا، زمان عرضه محصولات جدید را به‌صورت اولیه تا پایان سال جاری اعلام و برنامه عرضه انبوه این خودرو را از اوایل بهار سال آینده آغاز خواهد کرد. همچنین، قیمت اعلامی برای کوییک در سه مدل ساده، فول اتوماتیک و فول اتوماتیک پلاس به‌ترتیب برابر با  ۳۲ میلیون ۹۰۰ هزار تومان، ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۴۲ میلیون تومان است. در رابطه با ساینا اتوماتیک نیز قیمت گذاری از سوی سایپا برای مدل معمولی برابر با ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای مدل لاکچری در حدود ۴۰ الی ۴۱ میلیون تومان انجام شده است. لازم به یاداوریست که هر دو خودرو دارای گارانتی دو ساله و خدمات ویژه بوده و با توجه به نمایندگی های بی‌شمار سایپا در سرتاسر کشور، خریداران این دو خودرو می‌توانند با آسودگی کامل اقدام به خرید خودرو مورد نظر نمایند.