تکنولوژیک نیوز

افت سهام فیس بوک به ۸۰ میلیارد دلار رسید

پس از گزارش‌های رسیده از پذیرش احضار کنگره آمریکا مبنی بر ارائه توضیحات توسط مارک زاکربرگ، روز سه شنبه (۷ فروردین) شاهد افت سهام فیس بوک به میزان ۵ درصد بودیم.

همه چیز از ۱۶ مارس آغاز شد، زمانی که فیسبوک اعلام کرد، قرارداد شرکت تجزیه و تحلیل داده “کمبریج آنالیتیکا” را به دلیل جمع‌آوری اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر معلق کرده است. موسسه کمبریج آنالیتیکا در کمپین انتخابی دونالدو ترامپ فعالیت می‌کرد.

از آن زمان تاکنون، این بحران منجر به افت سهام فیس بوک به میزان ۱۸ درصد شده است. این افت سهام به معنی کاهش ارزش این غول دنیای ارتباطات در بازار، به میزان ۸۰ میلیارد دلار است. به علاوه دارایی خالص مدیرعامل فیسبوک، ۱۴ میلیارد دلار کاهش را به خود دیده است. با این حساب دارایی خالص زاکربرک در حال حاضر حدود ۶۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

روز سه شنبه سی‌ان‌ان گزارش داد که مارک زاکربرگ احضار کنگره در خصوص ارائه توضیحات مربوط به رسوایی اخیر را پذیرفته است. این موضوع تاثیر جشمگیری بر ارزش این کمپانی در بازار‌ بورس داشت.

پس از آنکه برای نخستین بار اتهامات فیسبوک علنی شد، ارزش سهام این شبکه اجتماعی با کاهش روبرو شد. سهام فیسبوک در بازار بورس نزدک (Nasdaq) با افت ۶ درصدی همراه بوده است. سایر شبکه‌های اجتماعی نیز، با اینکه دخالتی نداشتند، اما از گزند رسوایی کمبریج انالیتیکا در امان نماندند.

گوگل، توئیتر و یوتیوب، همگی با افت بی‌سابقه ارزش سهام‌شان مواجه هستند. در بازار بورس آلفابت (Alphabet)، از ۱۶ مارس به این سو، گوگل ۷ درصد و توئیتر ۲۰ درصد افت سهام را شاهد بوده است. توئیتر تنها در روز سه شنبه ۱۲ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد.

افت سهام فیسبوک
بخش عمده‌ای از تحلیلگران وال استریت برای روز‌های پیش رو وضعیت خوبی را برای سهام و ارزش کمپانی فیسبوک پیش‌بینی نمی‌کنند. مطابق این نمودار سهام فیسبوک در بازار بورس نزدک در روز سه شنبه ۲۷ مارس با افت حدود ۸ درصدی مواجه بوده است. (اعتبار : NASDAQ)

پس از جنگ و ستیز‌ها بر سر رسوایی کمبریج آنالیتیکا، سرمایه‌گذاران نگران‌ این موضوع هستند که فیسبوک، گوگل و توئیتر در ایالات متحده و نیز سراسر جهان با مقررات سخت‌تری روبرو شوند؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌تواند از رشد هر سه شرکت جلوگیری کند.

یکی دیگر از نگرانی‌های سرمایه‌گذارن این است که کابران به دلیل عدم اطمینان نسبت به تامین امنیت اطلاعات شخصی‌شان از این شبکه‌های اجتماعی به سرعت دور شوند. در صورت کاهش کاربران موضوع تبلیغات نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود.

به همین دلیل است که تحلیل‌گران وال استریت در طول دو و نیم هفته گذشته اهداف قیمت کم، درآمد کم و افت سهام فیس بوک را پیش‌بینی می‌کنند. اما برخی دیگر نیز برعکس این موضوع را پیشبینی می‌کنند و معتقدند این شرایط گذرا خواهد بود و سرمایه گذاران مجددا واکنش نشان خواهند داد.

هنوز غیرممکن است که آینده مالی این غول شبکه‌های اجتماعی را پیش‌بینی کنیم. اما چیزی که مشخص است شوک بزرگی است که به اطمینان کاربران به این شبکه اجتماعی وارد آمده است.