تکنولوژیک نیوز

آموزش نحوه ساخت صفحه، ثبت بیوگرافی و نوشتن مقاله در ویکی پدیا

ویکی پدیا یک دایره المعارف مبتنی بر وب است که هر کسی می تواند آن را ویرایش کند، مانند بسیاری از ویکی ها که تنها حاوی بیش از پنج میلیون مقاله انگلیسی است. ویکی پدیا در حال حاضر بزرگترین ویکی در جهان است. اگر قصد دارید در ویکی پدیا صفحه فارسی یا انگلیسی ایجاد کنید و در آن مقاله بنویسید پیشنهاد می کنیم ادامه پست امروز انزل وب را مطالعه بفرمایید.

آموزش نحوه ایجاد صفحه جدید، نوشتن بیوگرافی و ویکی نویسی در ویکی پدیا

How To Create A Page, Write Biography And Wikipedia On Wikipedia On The Internet

شما قبل از ایجاد مقاله در ویکی پدیا باید یک حساب کاربری داشته باشید. اما قبل از نوشتن مقاله باید برای موضوع مقاله تان جستجو کنید و مطمئن شوید که قبلا مقاله توسط فرد دیگری در ویکی پدیا ثبت نشده است. در صورتی که مقاله وجود داشته باشد شما می توانید مقاله را ویرایش کنید. اما اگر مقاله وجود ندارد پس شروع کنید منابع معتبری برای مقاله خود پیدا کنید و شروع به نوشتن مقاله ویکی پدیا کنید.

نحوه ایجاد صفحه فارسی و نوشتن مقاله در ویکی پدیا

برای ایجاد یک صفحه و نوشتن مقاله به Main Page ویکی پدیا بروید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

اگر شما می خواهید مقاله تان را به زبان غیر انگلیسی مثلا فارسی بنویسید می توانید از قسمت Language زبان فارسی را انتخاب کنید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

با انتخاب زبان فارسی شما به ویکی پدیای فارسی هدایت می شوید. در ویکی پدیا فارسی به سربرگ صفحه اصلی بروید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

ابتدا شما باید سرچ کنید ببینید که مقاله ای که شما می خواهید بنویسید در ویکی پدیا وجود دارد یا نه اگر موضوع مورد نظر شما شناخته شده و یا مشهور باشد احتمالا مقاله ای وجود خواهد داشت. پس موضوع مقاله تان را تایپ کنید و Enter کنید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

اگر مقاله وجود داشته باشد در نتایج به شما نمایش داده می شود اما اگر مقاله وجود نداشته باشد شما لیستی از نتایج جستجو را دریافت خواهید کرد. این لیست را چک کنید. ممکن است مقاله مورد نظر شما تحت عنوان متفاوتی نوشته شده باشد. ممکن است که عنوانی که جستجو کرده اید به مقاله دیگری راهنمایی شود که این به این معناست که شما می توانید موضوع تان را به عنوان یک مقاله مستقل ایجاد کنید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

اگر هیچ مقاله ای وجود ندارد و شما مایل هستید که مقاله را ایجاد کنید ابتدا در مورد سوالات زیر فکر کنید:

  • آیا این موضوع یک مقاله ارزشمند برای یک مقاله دایره المعارفی است؟
  • آیا موضوع قابل توجهی است؟ آیا کسی می خواهد این مقاله را بخواند؟
  • آیا قابل تایید است؟

اگر جوابی برای این سوالات ندارید بهتر است مقاله را ایجاد نکنید. مقالاتی که قابل توجه و قابل تایید نباشند، حذف می شوند.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

اما اگر به سوالات بالا می توانید پاسخ دهید و می‌خواهید که یک صفحه ایجاد کنید مراحل زیر را انجام دهید.

روش نوشتن بیوگرافی، مقاله در ویکی پدیا

وقتی که شما موضوع تان را سرچ کردید (مثلا anzalweb) وقتی که مقاله ای وجود دارد در صفحه نتایج کلمه anzalweb با رنگ قرمز به شما نمایش داده می شود روی همین لینک قرمز کلیک کنید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

بعد از کلیک روی لینک قرمز صفحه ای مانند زیر به شما نمایش داده می شود. شما بدون حساب کاربری می توانید مقالات ویکی پدیا را ویرایش کنید اما اگر

می‌خواهید که یک مقاله ایجاد کنید حتما باید حساب کاربری داشته باشید. پس روی لینک Log in or create an account کلیک کنید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

بعد از اینکه روی لینک Log in or create an account کلیک کردید صفحه ای مانند زیر برای شما باز می شود. اگر قبلا در ویکی پدیا حساب کاربری داریدUsername و پسورد را وارد کنید و log in کنید. اما اگر حساب کاربری ندارید روی دکمه Join Wikipedia کلیک کنید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

فرم مربوطه را پر کنید. بعد از ایجاد حساب کاربری شما می توانید وارد ویکی پدیا شوید و مقاله تان را ایجاد کنید اما به یاد داشته باشید تا زمانی که مقاله شما تایید نشود به دیگران نمایش داده نمی شود.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

وقتی که حساب کاربری شما ایجاد شد روی سربرگ create کلیک کنید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

به شما پیشنهاد می کنیم بهترین سرویس های ساخت نظرسنجی آنلاین و پرسشنامه الکترونیکی را مطالعه بفرمایید.

چگونه اطلاعات خود را در ویکی پدیا وارد کنیم؟

حالا شما باید یک ناحیه سفید و بزرگ را در اختیار داشته باشید که در آن می توانید مقاله تان را بنویسید. یک مقدمه کوتاه بنویسید و بعد قسمت اصلی مقاله خود را بنویسید. طول مقاله باید معقول باشد. هنگامی که مقاله تان تمام شد روی دکمه save کلیک کنید.

همانطور که در تصویر زیر میبینید یک سری ابزارها وجود دارد که شما می توانید از آنها در هنگام نوشتن متن هایتان استفاده کنید برای آشنایی بهتر توصیه می کنیم راهنمای استفاده از ابزارهای ویکی پدیا را مطالعه بفرمایید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟

مقاله شما هنوز منتشر نشده است پس خوب آن را بخوانید به دنبال غلط های املایی و دستوری باشید. اگر از مقاله تان راضی هستید روی سربرگ Move کلیک کنید. حالا شما در ویکی پدیا یک مقاله جدید دارید.

چگونه در ویکی پدیا صفحه بسازیم؟