نمایشگاه خودرو دیترویت یکی از رویدادهای مهم خودرویی در طول سال محسوب میشود که زمان برگزاری آن ماه ژانویه است. البته بیشترین اهمیت آن برای خودروسازان آمریکایی است و کمپانیهای مشهور این کشور، سنگ تمام میگذارند. دیترویت محلی برای معرفی محصولات در انواع سگمنتها است از جمله تراکها و سدانها و نیز محصولات مفهومی. با ما همراه باشید تا به معرفی مهمترین خودروهای حاضر در این نمایشگاه بپردازیم.
دیترویت محل مناسبی برای معرفی تراکهای جدید بود. در حال حاضر، تراکها یکی از مهمترین سگمنتها به شمار میروند چراکه سالانه صدها هزار تراک در سراسر جهان به فروش میرسد. البته این موضوع در همه دنیا صادق نیست ولی شناختن محصولات مرتبط هم جذابیت بالایی دارد.
رَم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹
نسخه ۲۰۱۹ از تراک رَم ۱۵۰۰، رژیم سختی را تجربه کرده و ۱۰۲ کیلوگرم وزن خود را کاهش داده است. این کاهش وزن یقینا به کاهش مصرف سوخت هم کمک میکند. به علاوه رم ۱۵۰۰ به یک باتری ۴۸ ولتی مجهز شده که در هر دو نسخه ۶ و ۸ سیلندر وجود دارد. این باتری در کنار بهبود مصرف سوخت، گشتاور بیشتری را در موارد ضروری در اختیار شما قرار خواهد داد.
نسخه ۶ سیلندر، قدرتی معادل ۳۰۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۶۵ نیوتن متر دارد. البته این قدرت در نسخه ۸ سیلندر یا Hemi، به ۳۹۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۵۵۶ نیوتن متر میرسد. رم ۱۵۰۰ با موتور قدرتمندتر قابلیت حمل بار ۱۰۴۳ کیلوگرمی در بخش بار و کشیدن بار ۵۷۸۰ کیلوگرمی را دارد. هنوز موتور دیزلی برای آن معرفی نشده اما احتمالا همزمان با عرضه در سال ۲۰۱۹ این اتفاق رخ خواهد داد.
در کنار تغییرات ظاهری، رم ۱۵۰۰ تغییراتی را هم در داخل کابین تجربه کرده که مهمترین آن، وجود یک نمایشگر ۱۲ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی است. این نمایشگر به صورت عمودی جای گرفته است درست همانند نمایشگرهای تسلا مدل X و مدل S. این سیستم قادر است چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کند و البته به دلیل ابعاد بزرگ داشبور، چندان هم بزرگ و غیر معمول به نظر نمیآید.
شورولت سیلورادو ۲۰۱۹
اگر فکر میکنید که رم ۱۵۰۰ با کاهش وزن ۱۰۲ کیلوگرمی شاهکار کرده است، پس بد نیست نگاهی به کاهش وزن ۲۰۴ کیلوگرمی شورولت سیلورادو ۲۰۱۹ بیندازید که به لطف استفاده از آلومینیوم در برخی بخشهای بدنه حاصل شده است. البته قسمت حمل بار همچنان از جنس فولاد است.
هم فورد و هم شورولت موتورهای دیزلی را برای محصولات خود در نظر گرفتهاند. موتور شورولت ۶ سیلندر خطی است که با یک جعبه دنده ۱۰ سرعته خودکار همراه شده است. به علاوه موتورهای ۸ سیلندر قدیمی هم در دسترس هستند. هر دو موتور به یک سیستم غیر فعال سازی سیلندر مجهز شدهاند که مصرف سوخت را کاهش میدهد. شورولت هنوز قدرت و عملکرد این موتورهای را اعلام نکرده است.
فورد رنجر ۲۰۱۹
کمپانیهای ژاپنی نیسان و تویوتا برای مدت طولانی بازار پیکاپهای سایز متوسط را در اختیار داشتند تا اینکه شورولت با کلرادو جدید پا به زمین بازی گذاشت. اکنون هم نوبت به فورد رسیده تا با رنجر جدید کار را برای رقبا سخت کند.
فورد رنجر ۲۰۱۹ در هر دو نسخه Supercab و SuperCrew در دسترس است و تریمهای زیادی هم برای آن در نظر گرفته شده که تغییراتی را تجربه کردهاند. در حال حاضر تنها یک موتور برای رنجر عرضه میشود که ۲٫۳ لیتر حجم و ۴ سیلندر دارد و به پرخوران توربوشارژر مجهز شده است. همچنین قدرت این موتور به وسیله جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک به چرخها انتقال مییابد.
از آنجا که این روزها، از تراکها به منظورهای مختلفی استفاده میشود، از جمله کار و حتی مسافرت، رنجر ۲۰۱۹ به ویژگیهایی مجهز شده که راحتی را برای سرنشینان رقم میزند. از جمله آنها میتوانیم به اپل کارپلی، اندروید اتو، دستیار صوتی الکسا آمازون، اینترنت ۴G، و سیستم ترمز اضطراری خودکار اشاره کنیم.
مرسدس بنز G کلاس ۲۰۱۹
شاید بسیاری از شما فکر کنید که G کلاس یک تراک نیست اما ویژگیهایی در آن دیده میشود که برای تراک خواندن آن کافی است از جمله شکل بدنه و ریشه آن که به مسائل نظامی بازمیگردد.
مرسدس بنز G کلاس ۲۰۱۹ تغییر جدی را در ظاهر تجربه نکرده و مرسدس بنز حواس خود را برای بهبود طراحی کابین متمرکز کرده است. وجود یک سیستم تعلیق جدید مستقل در جلو و سیستم جدید فرمان، قابلیتهای حرکتی آن در جاده را بهبود میبخشند. به علاوه بهروزرسانی شاسی، عملکرد خودرو در مسیرهای آفرود را هم ارتقا داده است.
با ورود به داخل کابین G کلاس ۲۰۱۹ نتیجه تلاشهای مرسدس بنز را میبینید. فضای پا برای سرنشینان بیشتر شده و تکنولوژیهای فراوانی دیده میشوند. البته خریداران میتوانند نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی دوگانه و ماساژور صندلی را هم سفارش دهند.
شاید در حال حاضر توجه بسیاری از مردم به سمت تراکها و شاسی بلندها باشد اما خودروهای سدان بخشی جداناپذیر از این صنعت هستند. نمایشگاه خودرو دیترویت هم مکان مناسبی برای معرفی سدانهای جدید بود.
پروتوتایپ هوندا اینسایت
این محصول نه یک کانسپت است و نه یک نمونه تولیدی؛ دقیقا چیزی بینابین. پروتوتایپ اینسایت، یک نمونه نزدیک به تولیدی از محصول آینده هوندا به نام «اینسایت» است که هنوز بخشهایی از آن به مراحل نهایی نرسیده است.
اینسایت در واقع جایگزینی برای هوندا سیویک است. موتور ۱٫۵ لیتری در نظر گرفته شده برای آن، با سیستم دو موتوره هوندا ترکیب شده و بُرد حرکتی بالایی را برای خودرو به ارمغان میآورند. اینسایت ابعادی بین آکورد و سیویک دارد.
کیا فورته (سراتو) ۲۰۱۹
غرفه کیا در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۸ محلی برای سدان اسپرت استینگر بود که در مرکز توجهات قرار داشت. اما کیا از معرفی نسخه ۲۰۱۹ سدان فورته که در کشور ما به نام سراتو شناخته میشود، در این نمایشگاه غافل نشد.
کیا فورته ۲۰۱۹ به یک موتور ۴ سیلندر خطی مجهز شده که قادر است ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید کند و مصرف سوختی معادل ۶٫۷ لیتردر هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. فروش این خودرو از سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.
کیا تکنولوژیهای فراوانی را در این سدان کامپکت قرار داده است. یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی به صورت استاندارد برای سیستم اطلاعات و سرگرمی عرضه میشود که اپل کارپلی و اندروید اتو بر روی آن دیده میشوند. به علاوه ویژگیهای ایمنی فراوانی برای خودرو در نظر گرفته شدهاند از جمله کروز کنترل تطبیقی و دستیار حفظ خودرو بین خطوط. خریداران میتوانند سیستم صوتی ۳۲۰ واتی را سفارش دهند. کیا همواره به ارائه محصولی با قیمت پایین و کارایی و آپشنهای زیاد شهرت داشته و به نظر میرسد که این خودرو هم از این قاعده مستثنی نباشد.
تویوتا آوالون ۲۰۱۹
تویوتا آوالون در واقع سدان لوکس ژاپنیها محسوب میشود و آن دسته از خریداران را هدف قرار داده که به دنبال یک سدان لوکستر و البته زیباتر از کمری هستند. آوالون ۲۰۱۹ هم با طراحی خشن و جذاب خود میتواند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.
خریداران این خودرو میتوانند از میان دو گزینه برای قوای محرکه یکی را انتخاب کنند. این گزینهها شامل موتور ۳٫۵ لیتری ۶ سیلندر و یک سیستم هیبریدی میشوند که برای هر دو مورد جعبه دنده ۸ سرعته در نظر گرفته شده است. یک نمایشگر ۹ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی به صورت استاندارد عرضه میشود. در کنار این، تکنولوژیهای فراوان دیگری هم وجود دارند از جمله دستیار صوتی الکسا آمازون و یک نمایشگر بزرگ ۱۰ اینچی هدآپ. اگر هم یک ساعت هوشمند بر روی مچ دست خود دارید، میتوانید آن را با خودرو خود تطبیق دهید.
فولکس واگن جتا ۲۰۱۹
دیگر کمپانی آلمانی حاضر در دیترویت، فولکس واگن بود که سدان جتا نسخه ۲۰۱۹ را به همراه خود آورده بود. این نسل از جتا بر روی پلتفرم MQBساخته شده که پیش از این در بسیاری از محصولات فولکس واگن و برندهای زیرشاخهاش مورد استفاده قرار گرفته از جمله گلف و آئودی TT.
علاوه بر پلتفرم، جتا ۲۰۱۹ اشتراکات دیگری هم با برخی محصولات آئودی دارد که مهمترین آنها در ظاهر بدنه است. خطوط شکسته موجود بر روی بدنه و کاپوت برای تصدیق این حرف کافی است. آلمانیها یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱٫۴ لیتری توربو را برای جتا در نظر گرفتهاند که در نسل قبل هم استفاده شده بود. این موتور قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار تولید میکند.
در تریمهای بالا، امکانات متعددی در اختیار شما قرار میگیرند. به عنوان مثال صفحه آمپر میتواند از نوع عریض باشد، و نیز یک نمایشگر ۸ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. به علاوه سیستم صوتی جدیدی داخل کابین وجود دارد.
هرگز نمیتوان بدون عبور از کراساوورها، سخن از یک نمایشگاه خودرویی گفت چراکه در حال حاضر این سگمنت، یکی از داغترینها در صنعت خودرو به شمار میرود.
پروتوتایپ آکورا RDX
آکورا پروتوتایپ شاسی بلند آینده خود را در دیترویت به نمایش گذاشت که RDX نام دارد. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر توربو قرار گرفته که با یک جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک همراه شده است. این جعبه دنده پیش از این در هوندار آکورد مورد استفاده قرار گرفته بود. در طراحی این خودرو، کاملا زبان طراحی جدید آکورا دیده میشود. همانطور که میدانید آکور زیر مجموعه هوندا است.
طراحی داخل کابین هم بسیار جذب است. البته با ورود به کابین متوجه شباهتهای آن با خودروی اسپرت هوندا NSX میشویم. یک کلید بزرگ در کابین برای تغییر حالت جعبه دنده وجود دارد. سیستم اطلاعات و سرگرمی کمی گیج کننده است و به سختی میتوان با آن ارتباط برقرار کرد.
فورد اِج
فورد اِج ۲۰۱۹ یک نسل جدید محسوب نمیشود چراکه تغییرات اندکی را تجربه کرده است. اج در تمامی نسخهها در مدل ۲۰۱۹، سپر جلو و عقب و نیز کاپوت جدیدی دارد و چراغهای LED به صورت استاندارد برای آن عرضه میشوند. سیستم Sync 3 به صورت استاندارد برای این خودرو در دسترس است که به اپل کارپلی، اندروید اتو، اینترنت ۴G با پشتیبانی از ۱۰ دستگاه مجهز شده است. موتور در نظر گرفته شده برای اج ۴ سیلندر با ۲۵۰ اسب بخار قدرت است.
البته اگر این قدرت برای شما کافی نیست، میتوانید Edge ST را بخرید که از موتور ۲٫۷ لیتری ۶ سیلندر توربو با ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. شما میتوانید سیستم کنترل کشش را غیرفعال کنید و از این قدرت نهایت لذت را ببرید ولی برای متوقف کردن این خودرو هم به ترمزهای قدرتمندی نیاز خواهید داشت. لاستیکهای پیرلی با عملکرد بالا و ترمزهای بسیار بزرگ شما را در این امر یاری میکنند. شاید این نسخه از فورد اج بتواند عطش بسیاری از دوستداران خودرو برای یک کراس اوور عملکردی را برطرف کند.
جیپ چروکی ۲۰۱۹
جیپ چروکی هم یک بهروزرسانی را تجربه کرده و در نسخه ۲۰۱۹ معرفی شده است. چینش و شکل منحصربهفرد چراغهای جلو، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. همچنین جیپ، یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر جدید برای چروکی ۲۰۱۹ عرضه شده که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. فضای بار بیشتر شده و به غیر از این موارد، تقریبا همه بخشها بدون تغییر مانده است.
همواره بخش کوچک اما مهمی از صنعت خودرو، به خودروهای اسپرت اختصاص داشته و یکی از دلایل این موضوع، قیمت بالای آنهاست. خوشبختانه در نمایشگاه دیترویت از دیدن آنها بینصیب نماندیم.
فورد موستانگ بولیت ۲۰۱۹
کمپانی فورد با معرفی موستانگ بولیت در دیترویت همگان را شگفت زده کرد. نام این نسل از موستانگ، از خودروی حاضر در فیلم استیو مککوئین گرفته شده که مربوط به ۵۰ سال پیش است. برای بدنه بولیت از همان رنگ سبزی استفاده شده که در موستانگ بولیت اصلی استفاده شده بود. به علاوه برخی ویژگیهای دیگری هم بین این دو خودرو مشترک است از جمله رینگها و برخی از ویژگیهای کابین.
البته به لطف اشتراکاتی با GT350، این خودروی عضلانی قدرت و عملکرد خوبی هم دارد. موتور ۸ سیلندر به کار رفته در آن، ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
هیوندای ولوستر ۲۰۱۹
ولوستر همواره به عنوان یک هاچبک سرگرمکننده شناخته شده و نسل جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. هیوندای هنوز هم سه در برای این خودرو در نظر گرفته ولی تغییراتی را در ظاهر آن ایجاد کرده تا بیشتر شبیه به محصولات هیوندای به نظر برسد. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که طراحی ولوستر بهبود زیادی داشته و هیوندای در این زمینه موفق عمل کرده است. موتورهای معمولی و توربو برای ولوستر ۲۰۱۹ عرضه میشود.
اگر به دنبال بیشترین هیجان هستید، باید به سراغ نسخه N ولوستر بروید. این، نخستین محصول عملکردی هیوندای برای بازار آمریکا است. ولوستر N از یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر توربو بهره میبرد که قادر است ۲۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند که به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخها منتقل میشود. شما میتوانید ترمزهای بزرگ ۱۳٫۶ اینچی را برای متوقف کردن این خودرو پر قدرت سفارش دهید.
مرسدس بنز AMG -53
در واقع هیچ کس درباره این خودرو در دیترویت سخن به میان نیاورد اما به نظر میرسد در حق آن کوتاهی شده است. مرسدس بنز قصد دارد خودروهای سری AMG -43 را با سری AMG -53 جایگزین کند. موتور موجود برای این سری یک موتور ۳٫۰ لیتری ۶ سیلندر است.
این سری برای کلاس E و CLS کلاس معرفی شده است. موتور ۶ سیلندر خطی میتواند ۴۲۹ اسب بخار قدرت تولید کند که در مقایسه با موتور ۶ سیلندر خورجینی پیشرفت خوبی داشته است. در کنار این قدرت، برخی ویژگیهای ظاهری سری AMG هم به خودرو شما افزوده میشود. این نکته را هم در نظر بگیرید که موتورهای ۶ سیلندر خطی، عموما صدای خروجی بهتری در مقایسه با سیلندرهای خورجینی دارند.
در کنار محصولات تولیدی، خودروسازان هیچگاه خودروهای مفهومی را فراموش نمیکنند. در نمایشگاه دیترویت هم کانسپتهای زیادی حضور داشتند که مهمترین آنها را معرفی میکنیم.
لکسوس LF-1 Limitless
لکسوس برای مدتها به خوابی عمیق فرو رفته بود ولی ظاهرا قصد دارد به این رویه پایان دهد. در این روزها طراحی محصولات لکسوس بسیار هجومی و شجاعانه شده و نمونه آن، کانسپت LF-1 Limitless است.
لکسوس این کانسپت را به عنوان شاسی بلند پرچمدار خود معرفی کرده است. ورقههای فلزی با حالتی هجومی، کاپوت بزرگ با خطوط برجسته و اسپویلر عقب از ویژگیهای طراحی خارجی آن هستند. لکسوس در داخل کابین هم از همین زبان طراحی بهره گرفته و سیستم مسیریابی ۴ بعدی را داخل آن گنجانده است. متریال رویایی و یک صفحه نمایش بزرگ بر روی داشبورد، دیگر بخشها را تشکیل میدهند.
اینفینیتی Q Inspiration
شاید کمی اغراق آمیز به نظر بیاید اما به نظر ما، کانسپت اینفینیتی Q Inspiration زیباترین محصول حاضر در دیترویت بود. این کانسپت، طرحی از ظاهر آینده مصحولات سدان اینفینیتی را به نمایش میگذارد. بدنه منحنی شکل و زیبا و نیز یک چراغ کشیده در عقب، چشمان شما را خیره خواهد کرد.
در داخل کابین ۴ صندلی مجزا وجود دارد که با چرم و چوب مات پوشیده و احاطه شدهاند. به احتمال ۹۰ درصد این کانسپت هیچ گاه به مرحله تولید نخواهد رسید اما هنوز نباید امید خود را از دست بدهیم!
نیسان Xmotion
اگر تنها یک کانسپت در دیترویت به نمایش درآمد که قابلیت رسیدن به مرحله تولید را داشت، همین نیسان Xmotion بود. البته نام آن به صورت cross motion خوانده میشود و پیش درآمدی برای کراساوورهای کوچک آینده نیسان است مانند روگ و مورانو.
Xmotion کمک فنر و چرخهای بزرگی دارد و در بخشهای بالایی خودرو چراغهایی دیده میشود که ویژگیهای بصری آن را بهبود بخشیده است. طراحی کابین آن را به جرات میتواند حاصل تلاش یک هنرمند دانست. کنسول وسط از جنس چوب است که از تکنیکهای سنتی ژاپنی برای طراحی آن کمک گرفته شده. به علاوه نمایشگرهایی تمام عرض کابین را پوشش دادهاند.