تکنولوژیک نیوز

خودروسازان ایرانی یا مونتاژکاران ایرانی ؟

انجمن خودروسازان کشور، درصد داخلی سازی خودروها در ایران را اعلام کرد. بیشتر خودروهای تولید داخل، تنها ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند و به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی به مونتاژکاران خارجی‌ها تبدیل شده‌اند.

بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده، بیشتر خودروهای تولید شده در داخل کشور توسط شرکت های خودروسازی ایرانی، تنها در حد ۲۰ درصد داخلی سازی شده‌اند. داخلی سازی خودروها یکی از اهداف اولیه و محوری صنعت خودروی کشور از بدو آغاز به کار در حدود ۵ دهه پیش تا به امروز بوده است، اما به نظر می‌رسد اکنون پس از ۵ دهه فعالیت، خودروسازان ایرانی تنها نام خودروساز را یدک می‌کشند و در عمل به مونتاژکاران قطعات خارجی وارداتی به خصوص چینی‌ها تبدیل شده‌اند.

اهمیت داخلی سازی خودروها برای اشتغال و اقتصاد

در فرایند داخلی سازی باید قطعات و مواد اولیه اتومبیل‌های تولیدی در کشورمان به جای وارد شدن از کشورهای دیگر، توسط قطعه‌سازان داخلی تولید شود. این امر باعث رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شود و به همین دلیل است که داخلی سازی خودروها همیشه یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین اهداف این صنعت بوده است.

بررسی کارخانه‌های خودروسازی در کشورمان نشان می‌دهد که تنها چند مدل خودرو سواری در حال تولید توانسته‌اند به درصد داخلی‌سازی بالایی برسند و سایر خودروها به میزان کمی در داخل کشور تولید می‌شوند و درصد عمده فرایند آماده‌سازی آن‌ها به صورت مونتاژکاری است.

انجمن خودروسازان به تازگی اعلام کرد خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند حدود ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند و درصد داخلی‌سازی خودروهای خانواده پراید و تیبا نیز حدود ۸۷ درصد است. خودروهای پژو ۲۰۶، رانا و دنا حدود ۷۰ درصد داخلی‌سازی می‌شوند و در نهایت میزان داخلی‌سازی خودروهای تندر ۹۰، پارس تندر و ساندرو حدود ۵۶ درصد گزارش شده است.

داخلی سازی خودروها

به جز خودروهای مذکور، سایر خودروهای سواری تولیدی در کارخانه‌های خودروسازی کشورمان، درصد داخلی‌سازی پایین در حد ۲۰ درصد دارند. محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا مانند هایما، سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱، برلیانس، سراتو، چانگان و S300 (آریو)، همگی تنها ۲۰ درصد داخلی‌سازی می‌شوند و داخلی‌سازی دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس ایران خودرو نیز حدود ۴۰ درصد است.

در سایر شرکت های خودروسازی نیز اوضاع چندان تفاوتی ندارد و تقریبا همه محصولات گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. داخلی‌سازی ۲۰ درصد به این معناست که تقریبا کلیه قطعات خودرو از خارج وارد شده و تنها فرایند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه در داخل کشور انجام می‌شود. با این حساب به نظر می‌رسد خودروسازان ما به اسم تولید داخلی و ایجاد اشتغال و حمایت از کارگران ایرانی، عملا به کام کارگران و قطعه‌سازان خارجی به خصوص چینی‌ها کار می‌کنند و بر خلاف وعده‌های داده شده، خبری از داخلی سازی خودروها در داخل کشور نیست.