تکنولوژیک نیوز

محروم کردن ورزشکاران المپیکی ایران از دادن گوشی های اختصاصی سامسونگ در این مسابقات

سه هفته قبل کمپانی سامسونگ با افتخار اعلام کرد در جریان برگزاری مسابقات المپیک زمستان کره جنوبی در شهر پیونگ یانگ قصد دارد به تمامی شرکت کنندگان حاضر در این مسابقات یک عدد گوشی گلکسی نوت ۸ اختصاصی اهدا کند. این دستگاه به جز وجود چند نرم افزار اختصاصی دقیقا همان گلکسی نوت ۸ موجود در بازارهای بین المللی است و البته تنها یک نکته آن را خاص و اصطلاحا کلکسیونی می کند که همان رنگ گوشی است. بر خلاف سایر گوشی نوت هشت ها، این دستگاه سفید با حاشیه های طلایی بوده و لوگوی المپیک نیز به رنگ طلایی بر پشت آن وجود دارد.

بدون شک درصد بسیار زیادی از ورزشکاران حاضر در این مسابقات از نظر مالی مشکلی برای خرید یک تلفن هوشمند هر چند گران قیمت ندارند. چه بسا بسیاری از آنها، به خصوص ورزشکاران کشورهایی مانند ایالات متحده و کانادا که بزرگترین و پرجمعیت ترین تیم های بازی های المپیک زمستانی هستند تلفن های هوشمند اپل را به نمونه های اندرویدی ترجیح دهند. با این حال هدیه کردن چند صد دستگاه گوشی برای سامسونگ یک کمپین بازاریابی بسیار عالی به حساب می آید که می تواند از این طریق مفاهیمی مانند دوستی، اتحاد و صلح را نیز به همراه لوگو و برند خود ترویج کند و خود را به این اصول که سازنده بازی های المپیک هستند پایبند بداند. اما ظاهرا ورزشکاران ایرانی نفعی برای شرکت عریض و طویل سامسونگ ندارند و به همین دلیل به بهانه تحریم علیه ایران، این کمپانی از دادن گوشی های اختصاصی بازی های المپیک به ورزشکاران ایرانی خودداری کرده است. سخنگوی کمیته برگزاری المپیک زمستانی در همین رابطه اعلام کرد گوشی های هدیه سامسونگ به دلیل وجود تحریم های سازمان ملل به ورزشکاران دو کشور ایران و کره شمالی داده نخواهد شد. این در حالیست که در درجه اول سامسونگ به صورت گسترده در بازار ایران حضور دارد و کمپین های تبلیغاتی این کمپانی نشانی از نگرانی درباره نقض تحریم های سازمان ملل ندارند و در درجه دوم تنها ۴ نفر از ایران در این مسابقات شرکت کرده اند و به نظر نمی رسد اهدای ۴ دستگاه تلفن هوشمند به صورت هدیه تحت شرایط هیچ گونه از تحریم های بانکی، مالی، هسته ای، موشکی و مرتبط با حقوق بشر که علیه ایران و مردم آن اعمال می شوند قرار گیرد. مهدی رستم پور، خبرنگار ورزشی، در همین رابطه ملاحظاتی را در کانال تلگرامی خود ذکر کرده که منطقی به نظر می رسند. او از رییس کمیته المپیک ایران خواسته فوراً به منظور جلوگیری از ناحقی علیه ورزشکاران ایرانی موارد زیر را انجام دهد:

١- باید رسماً از میزبان المپیک بپرسید چه دلیلی داشت این خبر را رسانه‌ای کنند و برای ورزشکاران ما در آستانه رقابت‌ها حاشیه‌ساز شوند؟ در المپیک، اصل بر صلح، دوستی و رقابت‌های ورزشی است، نه تبلیغات تجارى یا پیش کشیدن مسائل سیاسی از قبیل تحریم! این رفتار، نقیض منشور المپیک است و میزبان باید از ورزشکاران ایران عذرخواهی کند. 
٢- تاکید کنید ورزشکاران ما نیازی به هدایای تبلیغاتی ندارند. 
٣- لطفاً از طریق سفارت، معادل همین هدیه را {غیر از سامسونگ} تهیه کرده و به چهار نماینده اعزامی اهدا کنید.

سامسونگ بازار مالی بسیار گسترده ای در ایران دارد و حتی در صورت وجود تحریم ها و مخالفت کمیته بین المللی المپیک قادر بود بدون هیچ مشکلی تنها چهار عدد گوشی به صورت هدیه در اختیار چهار شرکت کننده ایران در بازی های المپیک قرار دهد اما به نظر می رسد چنین کاری برد تبلیغاتی خاصی برای این شرکت در جهان نداشته و در نتیجه تصمیم گرفته اند به راحتی حق بسیار کوچک نمایندگان ایران در این مسابقات را نادیده بگیرند.