تکنولوژیک نیوز

معرفی ویژگی‌های جدید اکسپریا ایکس زد ۲ سونی

در یک مراسم بسیار سریع امروز شاهد بودیم که سونی به روی صحنه آمد و با سلام شروعش، سونی اکسپریا ایکس زد ۲ (Xperia XZ2) و ایکس زد ۲ کامپکت (Xperia XZ2 Compact) را معرفی کرد و بالافاصله صحنه را ترک کرد. سونی قرار بود به سراغ رقابت با دیگر شرکت‌ها نرود اما ما کاری نداریم. این مهم است که سونی از پرچمدار جدید خودش رونمایی کرد. پرچمداری با جدید‌ترین سخت افزار و طراحی نسبتا تازه این شرکت؛ سوال اینجاست. آیا سونی می‌توان در گوی رقابت با دیگر شرکت‌ها سرش را بالا بگیرد ؟ در ادامه همراه باشید تا قابلیت‌های اکسپریا ایکس زد ۲ را بررسی کنیم.

۱. صفحه نمایش ۱۸:۹

بله ! بالاخره سونی تصمیم مهمی گرفت و بعد از مدت‌ها نسبت صفحه‌نمایش ۱۶:۹ به سراغ نسبت صفحه‌نمایش رفت که در سال جاری کاملا ترند شده است. ۱۸:۹ تقریبا از سال گذشته با دستگاه‌هایی چون الجی جی ۶ کاملا معروف شد و شاهد این هستیم که در میان کاربران نیز بسیار محبوب شده است. شاید بسیاری از اپلیکیشن‌ها و یا سایت‌ها با این نوع اندازه سازگار نشده باشند اما این را نیز می‌بینیم که اپلیکیشن‌های مطرحی همانند یوتیوب کاملا سازگاری خود را با ۱۸:۹ انجام داده‌اند پس اگر بگوییم این نسبت بسیار مطرح تر خواهد شد اشتباه نیست و سونی نیز عقب نمانده و همانند دیگر شرکت‌ها به سراغش رفته است.

۲. سنسور اثرانگشت …. این بار در پشت دستگاه !

سونی یکی از شرکت‌هایی بود که سنسور اثرانگشت خودش را در جای متفاوتی قرار داد و همین مورد مقایسه‌های بسیاری را درگیر کرد. جایگاه متفاوت و خوبی بود اما در اکسپریا ایکس زد ۲ شاهد این هستیم که محل سنسور عوض شده و همانند دیگر شرکت‌ها به پشت دستگاه منتقل شده است. البته این سال آخری است که محصولات سونی دارای سنسور اثرانگشت در کشور آمریکا هستند در نتیجه از سال آینده برای کاربران آمریکایی هیچ تفاوتی ندارد چرا که اصلا سنسور اثرانگشتی نخواهند داشت! در جریان این خبر هستید که؟

۳. موتور X-Reality رنگ و لعابی جذاب‌تر را به محیط شما می‌بخشد

صفحه‌نمایش‌هایی با قابلیت نمایش کامل HDR از سال گذشته مطرح شدند. برای لذت بردن از این قابلیت باید محتوایی را نیز پیدا کنید که از HDR پشتیبانی کند. مسلما این سبک محتوا فراگیری زیادی ندارد اما اینجاست که سونی این غول ژاپنی می‌تواند با موتور خودش در حالت X-Reality به رقابت بیاید.

X-Reality می‌تواند حالتی بسیار مشابه را تحت عنوان near-HDR برای شما فراهم کند تا از محتوای عادی با کیفیت HDR لذت ببرید در نتیجه حس حال تماشای ویدیو در این دستگاه بسیار می‌تواند متفاوت باشد!

۴. سیستم ویبره داینامیک

در اینجا با قابلیتی رو به رو هستیم که بسیار عجیب است و شاید برای همیشه در همین مدل از اکسپریا شاهد آن باشیم. یک قابلیت اختصاصی از سونی که می‌تواند رابطه شما را با دستگاه بسیار عمیق تر کند. به زبانی دیگر می‌توان گفت اکسپریا ایکس زد ۲ با توجه به اتفاقات افتاده چه در بازی و یا چه در هنگام تماشای ویدیو برای القای احساسات به شما از دو موتور جدید استفاده می‌کند که لرزش‌هایی با حالت‌های مختلف برای شما ایجاد می‌کند.

اینطور برای شما تعریف کنیم که توسعه دهندگان زیادی می‌توانند در هنگام روی دادن اتفاق و یا هیجان ویبره‌ای خاص ایجاد کنند. بدین ترتیب در هنگام بازی یا همان تماشا ویدیو ممکن است هیجان بیشتری به شما وارد شود. یا این قابلیت می‌تواند توسعه خوبی پیدا کند یا ممکن است به کلی محو شود چرا که فعلا فقط بر روی اکسپریا ایکس زد ۲ پیاده سازی شده است.

صحبت خود نویسنده: با شنیدن این قابلیت چقدر به یاد ویبره‌های دسته پلی استیشن در هنگام بازی افتادم !

۵. قابلیت فیلمبرداری در حالت ۴K HDR

سونی اکسپریا ایکس زد ۲ می‌تواند در حالت ۴K فیلمبرداری داشته باشد اما با این تفاوت که این قابلیت از رکورد HLG پشتیبانی می‌کند. HLG شباهت بسیار زیادی به استاندارد  HDR 10 دارد. به زبان دیگر رنگ‌هایی به شدت واقعی تر و جذاب‌تری را در هنگام فیلمبرداری شاهد هستیم. شما این را هم در نظر داشته باشید که با چنین دوربینی فیلمبرداری کنید و سپس با همین صفحه‌نمایش به تماشا بنشینید؛ از تولید به مصرف!

۶. قابلیت Super slow motion در رزولوشن FHD

بدون تعارف باید بگوییم. سال گذشته سونی برای اولین بار از قابلیت  Super slow motion در دنیای موبایل رونمایی کرد. قابلیتی که می‌توانید با آن ویدیویی ۹۶۰ فریم بر ثانیه را ضبط کنید. در این قابلیت ۰٫۲ ثانیه تبدیل به کلیپ ۶ ثانیه‌ای خواهد شد. این محدودیت کاملا منطقی برای سخت افزار موبایل است و به نظر می‌رسد اگر هر سال ارتقا داشته باشد، اتفاق جالبی خواهد بود.

امسال سامسونگ نیز از این قابلیت رونمایی کرد. با گلکسی اس ۹ هم می‌توانید یک لحظه ۰٫۲ ثانیه‌ای را با ۹۶۰ فریم بر ثانیه رکورد کنید. با این تفاوت که در گلکسی اس ۹ رزولوشن نهایی برای شما ۷۲۰ در ۱۲۸۰ است اما سونی گفت: ” نه نه ، من یک قدم جلو تر هستم! ” در اکسپریا ایکس زد ۲ و اکسپریا ایکس زد ۲ کامپکت می‌توانید همین مدت زمان را در رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ داشته باشید و هنوز متاسفانه زمان این حالت بیشتر نشده است.

۷. قابلیت ۳D Creator به دوربین سلفی هم رسید

سال گذشته شاهد رونمایی از ۳D Creator بودیم. قابلیت جالبی بود و مخصوصا خروجی پرینتر سه بعدی می‌توانست برای بسیاری از کاربران هیجان انگیز باشد. اکنون این قابلیت برای دوربین سلفی نیز پیاده شده است.

درست حدس زدید !! اپل دارای قابلیت Animoji است. سامسونگ AR Emoji را معرفی کرد و اکنون سونی ۳D Avatar را به روی صحنه آورد. این قابلیت هم برای اکسپریا ایکس زد ۲ و هم برای نسخه کامپکت فعال است.

۸. شارژر وایرلس

نه برای اولین بار اما در موقعیت مناسبی شاهد این هستیم که سونی با کمی تغییر طراحی امکان استفاده از شارژر وایرلس بر مبنای فناوری Qi را به دستگاه خودش اضافه کرده است که می‌تواند برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت باشد.