دانگ فنگ H30 کراس نمونهایست در خودروهای کلاس بدنه هاچ بک سایز کوچک که با توجه به قیمت ۵۰ میلیون تومانی، برای سال ۹۷ در دسترس طیف وسیعتری از خریداران ایرانی قرار دارد. در ادامه به بررسی و مرور مشخصات فنی این اتومبیل شهری خواهیم پرداخت.
با توجه به وضع عوارض و مالیاتهای اعجاب آور و غیر کارشناسی و ممنوعیت واردات خودروهای ارزانقیمت جهانی به ایران در کنار افزایش بی رویه قیمت ارز علیرغم تبلیغات انتخاباتی دولت فعلی، بازار خودروهای کمتر از ۵۰ میلیون تومان در اختیار دو شرکت حکومتی ایران خودرو و سایپا بوده که هر ساله با تولید نمونههایی با پایینترین کیفیت ممکن و بهرهگیری از قدیمیترین تکنولوژیهای موجود، تولیدات خود را در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار میدهند.
در چند سال گذشته نیز با اعمال تحریمهای بیشتر و اقدامات تحریک آمیز و اظهارات غیر کارشناسی، فشارهای دول غربی بر ایران بیشتر شد. یکی از نتایج این امر قطع همکاری گروه خودروسازی پژو-سیتروئن فرانسه با ایران بود که موجب توقف روند تولید محصولات روز و قابل قبولی مانند پژو ۲۰۶ در ایران گردید. به همین دلیل و در راستای سیاست دور زدن، ایران خودرو و سایپا به دلیل عدم توانایی مدیریتی در به روز رسانی و یا حتی مونتاژ محصولات، به دنبال جایگزینی برای این خودروساز اروپایی گشته و سادهترین راه ممکن، انتخاب یک نمونه چینی که همکاری نزدیکی با این گروه داشت، بود.
دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس
شرکت دانگ فنگ یا Dongfeng چین، یکی از شرکتهای حکومتی کشور چین است که در کنار سه گروه فاو (FAW)، چانگان (Changan) و سایک موتور (SAIC Motor) چهار ضلع مربع بزرگترین خودروسازان این کشور را تشکیل میدهند. یکی از زیر مجموعههای دانگ فنگ، بخش فنگ شن (Fengshen) است که با همکاری گروه خودروسازی پژو-سیتروئن فرانسه و نیسان ژاپن، از سال ۲۰۰۹ میلادی به تولید خودروهای سواری در کلاسهای مختلف بدنه با قیمت پایین میپردازد.
دانگ فنگ H30 کراس نیز یکی از این محصولات است که اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای سال ۲۰۱۱ میلادی به نمایش عمومی درآمد و با در همان سال با نام فنگشن H30 Cross به بازار عرضه گردید. این خودرو که با الهام و ترکیب از نسلهای دهه ۲۰۰۰ سیتروئن الیزه و پژو ۳۰۸ ساخته شده است، نمونهای است اسپرتتر و جوان پسندانهتر از H30 هاچ بک و S30 سدان که با در اختیار گذاشتن فضایی بیشتر و گنجایش ۵ سرنشین سعی در جذب بیشتر مشتریان نسل جوان دارد.
دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس در سال ۲۰۱۳ مورد یک بازنگری در طراحی یا فیس لیفت (Facelift – بهینه سازی ظاهری بدون تغییر در ساختار کلی) قرار گرفت و مدل هاچ بک آن نیز از خط تولید خارج گردید. نمونه موجود در بازار ایران که توسط شرکت ایران خودرو با مدل ۹۶ و ۹۷ به فروش می رسد متعلق به این گونه است. این خودرو علاوه بر چین، در کشورهای جهان سوم و دور از تکنولوژی مانند آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بازار روسیه و ایران نیز حضور دارد.
اچ ۳۰ کراس ۹۷
نقاط قوت
- قیمت پایین
- گیربکس اتوماتیک
- مصرف سوخت پایین
- قابلیت تعمیر موتور آسان به دلیل استفاده از پیشرانه مشابه ۲۰۶
- فضای کابین بیشتر نسبت به هاچ بکهای موجود در بازار
نقاط ضعف
- طراحی ظاهری نامناسب
- گیربکس ضعیف و کند
- قدرت و شتاب پایین
- کیفیت پایین قطعات داخل کابین و بدنه
- کمبود امکانات ایمنی و کمکی رانندگی
- کمبود قطعات و لوازم یدکی (به غیر از موتور)
ابعاد
دانگ فنگ H30 Cross طولی در حدود ۴.۳۵۱ میلیمتر، پهنایی در حدود ۱.۷۶۰ میلیمتر، ارتفاعی در حدود ۱.۵۲۸ میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلویی آن نیز در حدود ۲.۶۱۰ میلیمتر است. فاصله این خودرو از سطح زمین نیز در حدود ۱۳۰ میلیمتر بوده و با وزنی در حدود ۱.۲ تن، یک نمونه کوچک و سبک وزن به حساب میآید.
برای درک بهتر اندازه، میتوان آن را از لحاظ ابعاد با نمونههایی مانند رانا با طولی در حدود ۴.۲۹۲ میلیمتر، تندر ۹۰ با طولی در حدود ۴.۲۵۰ میلیمتر، هایما S5 توربو با طولی در حدود ۴.۳۵۸ میلیمتر و یا برلیانس H320 کراس با طولی در حدود ۴.۲۱۰ میلیمتر مقایسه نمود. به این ترتیب باید گفت که این خودرو از تمامی لحاظ یک هاچ بک سایز کوچک بوده و درج عبارت کراس در نام آن تنها برای جلب نظر مخاطبان و علاقمندان خودروهای شاسی بلند است.
طراحی ظاهری
هرچند که این خودروی شبه کراس اوور بازار ایران بر اساس پلتفرم پژو-سیتروئن ساخته شده، اما به طور کلی یک محصول مستقل به شمار میآید و تفکر خودروسازان ارزان قیمت و با کیفیت نسبتا پایین چینی در آن مشهود است.
چراغهای جلویی نسبتا بزرگ و کشیده بوده و حالتی برجسته و براق دارند و از لامپهای LED استفاده میکنند. جلوپنجره نیز ارتفاع نسبتا بالایی داشته و به نوعی شمایی از خودروهای دهه گذشته آسیایی به حساب میآید. سپر جلویی نیز با پلاستیک تیره رنگ با کیفیت پایین ساخته شده که ورودی هوای پایین ۵ ضلعی و دو چراغ مه شکل مدور تعبیه شده در دو انتهای آن نیز شباهتی با سایر نمونههای تولیدی چند سال گذشته چینی دارند. فاصله چرخهای جلویی با دماغه زیادتر از حد بوده و ممکن است در هنگام عبور از سراشیبیها و تپههای موجود در خیابان با زمین برخورد نماید.
در نمای کناری، مشابه با سپر جلویی، در بخش رکاب و گلگیر از پوشش پلاستیکی تیره رنگ استفاده شده که سعی در عضلانی و قدرتمند نشان دادن خودرو دارند. اما این قسمتها بیش از حد اغراق شده بوده و نمایی نامناسب با ابعاد تایرهای استفاده شده را رقم میزنند. خط جانبی اصلی نیز از بخش میانی گلگیرها آغاز شده و با شیبی هماهنگ با زاویه خودرو و پس از عبور از دستگیره درها تا قسمت میانی چراغهای عقبی امتداد می یابد. خط سقف نیز به دلیل ایجاد فضای بیشتر، زاویه دار بوده و وجود شیشه کوچک سوم، فضای ظاهری بیشتری را برای صندلی های عقبی رقم زده و محیطی دلبازتر و پرنورتر را فراهم میکند.
در بخش عقبی، چراغها بسیار بزرگ بوده و با نمایی شبیه به تولیدات جدید ولوو، آرایشی عمودی دارند. البته این حالت به دلیل ترکیب نامناسب چراغهایی عادی مانند نمونههای موجود در کیا ریو (KIA Rio) نسل قدیم با بخش عمودی، ظاهری نامناسب را به وجود آورده است. شیشه عقبی با حاشیههایی تیره رنگ پوشیده شده که به غیر از محدود کردن دید، کاربرد قابل تصور دیگری ندارند. سپر عقبی نیز حالتی برجسته داشته و حس قدرت ظاهری بیشتری را در بیننده ایجاد خواهد کرد. سپر نیز با همان پلاستیک تیره رنگ موجود در سایر قسمتها ساخته شده و یک قسمت ۵ ضلعی شبیه به دیفیوزر نیز در میان آن تعبیه شده است.
برآورد کلی
از لحاظ ظاهری نمیتوان دانگ فنگ ۳۰ کراس را زیبا به حساب آورد، هرچند که این موصوع یک امر کاملا سلیقهای بوده و شاید این خودرو با وجود عدم تناسب از لحاظ علم طراحی اتومبیل، در نگاه جمعی از مشتریان قابل قبول باشد. در نهایت میتوان گفت که این نمونه با توجه به طراحی آسیایی نسبتا قدیمی خود در مکانی پس از رقبایی مانند ۲۰۶، ۲۰۷، برلیانس، ام وی ام و یا حتی داچیا ساندرو استپ وی قرار میگیرد. اما استفاده از رکاب، گلگیر و تزئینات ظاهری برجسته و یا باربند آن را به نمونهای برای دوستداران خودروهای شاسی بلندی که توانایی پرداخت مبالغ بالای کراس اوورهای واقعی بزرگتر را ندارند تبدیل میکند.
طراحی داخلی
کابین این خودرو هرچند با توجه به ماهیت ارزانقیمت بودن از مواد اولیه با کیفیت پایین و پلاستیک سخت ساخته شده، اما از طراحی ساده و قابل قبولی سود می برد.
داشبورد حالتی مواج داشته و مانند پژو ۲۰۶ اطلاعاتی مانند ساعت و دما در نمایشگر کوچک تعبیه شده در بخش میانی به نمایش در میآید. خروجیهای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در بخشی جداگانه در پایین این قسمت قرار گرفتهاند که با پوششی براق و شبیه به فیبر کربن در سرتاسر داشبورد امتداد یافته است. صفحه نمایش بزرگ ۶.۵ اینچی رنگی لمسی در پایین این قسمت واقع شده که دکمههای کنترلی در دو کنار آن به صورت فیزیکی جاگذاری شدهاند. کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع نیز مشابه با نمونههای اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده و از ۲ بخش دایرهای شکل ساخته شدهاند.
غربیلک فرمان سه شاخه بوده که با پوشش چرمی روکش شده و کلیدهای کنترل سیستم صوتی و سامانه پاسخگویی به تلفن همراه و بلوتوث نیز در آن تعبیه شده است. پشت آمپر نیز از سه بخش مدور مجزا تشکیل شده که نمایش سرعت در بخش مرکزی و دور موتور و دما و میزان سوخت در دو بخش کناری می پردازد.
فضای داخلی و صندلیها
فضای داخل کابین دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس برای یک خودروی کوچک شهری قابل قبول بوده ولی با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای ارزانقیمت، کیفیت صندلیها پایین بوده که در هنگام رانندگی طولانی مدت، موجب خستگی میگردد. به دلیل ارتفاع بالاتر سقف، فضای کافی برای سرنشینان عقبی وجود دارد. گنجایش محفظه حمل بار نیز در حدود ۴۱۷ لیتر بوده که به دلیل قابلیت خم شدن صندلیهای ردیف دوم، تا ۱.۱۳۷ لیتر قابل افزایش است.
در مجموع میتوان گفت که به دلیل قرار گرفتن در بازه خودروهای ۵۰ میلیون تومانی اتوماتیک بازار ایران، استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین و پوششهای پارچهای با کیفیت پایین در صندلیها، داشبورد و رودریها و تضمین سود بسیار بالای سازنده/مونتاژکننده/وارد کننده (؟) امری طبیعی بوده و انتظار بیشتری از H30 کراس ۹۷ نمی توان داشت.
موتور و پیشرانه دانگ فنگ H30 کراس ۹۷
دانگ فنگ H30 Cross در کشور سازنده با دو پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری عرضه میگردد. مطابق معمول نمونه انتخابی ایران خودرو گونه کم توان تر بوده که البته به دلیل یکسان بودن با موتورهای خانواده پژو در ایران و مباحث مربوط به تامین قطعات یدکی امری معقول به نظر میآید. دو موتور H30 کراس عبارتند از:
- موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5
- موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری A16
موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری TU5
این پیشرانه، نمونه استاندارد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ بوده که به دلیل تکنولوژی و عملکرد بالا نسبت به زمان عرضه در سال ۲۰۰۰ محبوبیت بسیار بالایی در ایران خودرو پیدا کرده و این شرکت نمونههای متعددی را با این پیشرانه راهی بازار نموده است. این پیشرانه یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با سیسستم پاشش سوخت چند نقطهای است. حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار بوده که در دور موتور ۵.۷۵۰ RPM حاصل شده و حداکثر گشتاور تولیدی نیز ۱۴۲ نیوتون متر بوده که در دور موتور ۴.۰۰۰ RPM در اختیار راننده قرار میگیرد.
این نیرو توسط ۲ جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک با قابلیت تعویض به صورت دستی ساخت شرکت AISIN به چرخهای جلویی (FWD) انتقال یافته که با وجود ساخت توسط این شرکت معتبر، یک نمونه قدیمی و از رده خارج به حساب میآید. این گیربکس ۳ تنظیم مختلف اسپرت (S)، حرکت نرم در مسیرهای لغزنده و حرکت در مسیرهای شیب دار داشته ولی عملکردی بسیار کند و با تاخیر داشته اما میزان ضربه آن کمتر از نمونه موجود در ۲۰۶ است.
عملکرد و مصرف سوخت H30 کراس
با استفاده از این موتور، اچ ۳۰ کراس با زمانی در حدود ۱۳ ثانیه در مدل اتوماتیک و ۱۲ ثانیه در مدل دستی برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر در مدل دستی و ۱۷۱ کیلومتر در مدل اتوماتیک هرچند با معیارهای خودروهای امروزی یک نمونه بسیار کند به حساب میآید، اما با توجه به کیفیت جادهها و فرهنگ رانندگی، کاملا کافی خواهد بود.
مصرف سوخت نیز بنا بر اطلاعات درج شده در وب سایت شرکت سازنده برابر با ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در مدل دستی و ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در مدل اتوماتیک در شرایط ایده آل بوده که با توجه به کیفیت سوخت پایین و ترافیک تا ۷.۵ و ۹ لیتر افزایش مییابد. این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۴ را داشته و میزان تولید آلاینده CO2 آن نیز در بهترین حالت در حدود ۱۵۵ و ۱۶۷ گرم در هر کیلومتر است که در مسیرهای شهری تا ۲۱۰ گرم افزایش مییابد.
موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری A16
این پیشرانه یک نمونه مدرنتر و به روزتر از موتور استاندارد دانگ فنگ H30 کراس بوده که با حجم دقیق ۱.۵۵۶ سی سی، نیرویی در حدود ۱۲۲ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ RPM و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۵۳ نیوتون متر ار در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میدهد. نیروی تولیدی نیز مشابه با نمونه پایه با جعبه دندههای ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی به چرخهای جلویی منتقل میگردد.
عملکرد با استفاده از این موتور بالاتر بوده و شتاب اولیه به ۱۰.۵ و ۱۲ ثانیه در گیربکسهای دستی و اتوماتیک کاهش مییابد. مصرف سوخت نیز بهبود یافته و به ۵.۹ لیتر و ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) خواهد رسید. این موتور علیرغم قدرت و عملکرد بالاتر، به منظور سادگی در خدمات رسانی از مجموعه موتورهای دانگ فنگ H30 کراس بازار ایران حذف شده است.
تجهیزات و امکانات
هرچند در بازار خودروهای مدرن امروزی کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده آمریکا، تمامی امکانات موجود در این کراس اوور فوق کوچک و ارزان قیمت بازار ایران، تجهیزات ابتدایی به شمار میآیند، اما در مقایسه با خاندان پراید، سمند و داچیا این خودرو به سطح قابل قبولی از امکانات و تجهیزات مجهز شده است.
تجهیزات رفاهی و سرگرمی
از امکانات و تجهیزات رفاهی موجود در ارزان ترین کراس اوور فوق کوچک اتوماتیک بازار ایران که از لحاظ ظاهری آن را به نمونه ای مناسب برای افراد با درآمد کم و یا بانوان و جوانان تبدیل کرده، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- سیستم تهویه اتوماتیک نسل قدیم (Air Conditioning)
- فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم در ۴ جهت با پوشش چرمی
- کلیدهای کنترل سیستم صوتی و بلوتوث بر روی غربیلک فرمان
- صفحه نمایش ۶.۵ اینچی لمسی رنگی
- سیستم چند رسانهای با قابلیت پخش فایلهای تصویری و MP3 با ۴ بلندگو و ۲ تیوتر
- پورتهای AUX و USB و پخش DVD
- ورودی کارت SD برای سیستم GPS (رهیابی ماهوارهای)
- کامپیوتر سفری (Trip Computer)
- دوربین کمکی دنده عقب و سنسورهای پارک در بخش عقبی
- قابلیت اتصال به تلفن همراه و مکالمه از طریق سیستم چند رسانهای با فنآوری بدون سیم بلوتوث
- سان روف الکتریکی
- آیینههای جانبی الکتریکی مجهز به سیستم گرمکن و چراغهای راهنما
- روکش پارچهای ۲ رنگ صندلیها
- صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت مختلف به صورت الکتریکی
- باله عقبی یا اسپویلر (Spoiler)
- چراغهای جلویی کریستالی مجهز به لامپهای LED
- چراغهای عقبی مجهر به لامپهای LED
- چراغهای مه شکن در دو بخش عقبی و جلویی
- رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی
- تایرهای سایز ۲۰۵/۵۰/۱۶
- بیشتر بخوانید: کامپیوتر سفری یا تریپ کامپیوتر خودرو چیست؟
ایمنی و تجهیزات کمکی رانندگی
هرچند ایمنی و سیستمهای کمکی رانندگی در دنیای مدرن امروز یکی از مهمترین فاکتورهای یک اتومبیل به حساب میآیند، اما H30 Cross نیز مانند اکثر نمونههای موجود در بازار ایران تنها به تجهیزات ظاهری آراسته شده و کمتر سیستم کمکی رانندگی و ایمنی در آن یافت میشود. موارد زیر، نمونههایی از امکانات این خودرو در این بخش هستند:
- ترمزهای ضد قفل (ABS) دیسکی برای هر چهار چرخ
- سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
- ۴ کیسه هوای ایمنی (۲ عدد جلو، ۲ عدد جانبی جلو)
- اتصالات ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک
- کمربندهای ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع
قیمت DFM H30 Cross در بازارهای جهانی
همانطور که اشاره شد، این خودرو در بازار کشورهای متعددی حضور دارد و با دو پیشرانه و ۲ تیپ مختلف Noble و Elegent و دو گیربکس دستی و اتوماتیک به فروش میرسد. قیمت این خودرو نیز بسته به تیپ و امکانات رقمی مابین ۷۰.۰۰۰ تا ۹۰.۰۰۰ یوان چین (معادل ۵۶ تا ۷۲ میلیون تومان با محاسبه ارز ۸۰۰ تومانی در زمان نگارش) است.
قیمت اچ سی کراس در ایران
قیمت H30 کراس اتوماتیک نیز در بازار ایران رقمی در حدود ۵۲ میلیون تومان بوده و این خودرو یکی از ارزان ترین هاچ بک های اتوماتیک بازار ایران به حساب می آید. عدم وجود تفاوت قیمت نشانگر این مساله است که در صورت عقد قراردادهای معقول با خودروسازان مطرح، میتوان خودروهای روز و مدرن را با قیمتی مشابه با بازارهای جهانی تولید/مونتاژ نمود و مانند دهه ۷۰ در اختیار مشتریان قرار داد که متاسفانه این دو شرکت خودروساز ایرانی کمتر توجهی به این نگته داشته و هنوز هم به دلایل معلوم بر تولید بی کیفیتترین نمونههای موجود پافشاری میکنند.
رقبا در بازار ایران
این خودرو بر خلاف تلقی برخی از مخاطبان، به طور کامل یک هاچ بک بوده و به هیچ عنوان و به غیر از پسوند کراس، نشانی از یک خودروی کراس اوور را نداشته و به این ترتیب رقبای آن نیز نمونههای این کلاس بدنه خودرو هستند. از حریفان اصلی آن میتوان از موارد زیر یاد نمود:
- پژو ۲۰۶ تیپ ۶ اتوماتیک با قیمتی در حدود ۴۵ میلیون تومان
- پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمتی در حدود ۵۵ میلیون تومان
- کوییک اتوماتیک با قیمتی در حدود ۴۴ میلیون تومان
- برلیانس H320 کراس با قیمتی در حدود ۵۸ میلیون تومان
- برلیانس کراس C3 با قیمتی در حدود ۶۲ میلیون تومان
- رنو ساندرو استپ وی با قیمتی در حدود ۶۵ میلیون تومان
- جیلی امگراند RV7 با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
- ام وی ام ۳۱۵ با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
گزینههای جایگزین در بازار نمونههای کارکرده
از بین گزینههای دست دوم موجود در بازار در کلاس هاچ بک کوچک نیز با این بازه قیمتی نمونههایی مانند فهرست زیر در دسترس مشتریان قرار داشته که قطعا امکانات رفاهی و قابلیتهای دینامیکی بالاتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهند:
- ام جی ۳ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
- تویوتا یاریس با قیمتی در حدود ۶۵ میلیون تومان
- هیوندای i20 با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
- هیوندای i30 با قیمتی در حدود ۶۵ میلیون تومان
- مزدا ۲ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
- میتسوبیشی میراژ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
اگر علاقه به سواری با یک خودروی کراس اوور یا شاسی بلند سایز کوچک را نیز داشته باشید، نمونههای دست دوم و کارکرده متعلق به چند سال گذشته فهرست زیر نیز در بازه قیمتی ۶۰ میلیون تومان در دسترس شما خواهد بود:
- سوزوکی گرند ویتارا با حداقل قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
- ام وی ام X33 با قیمت پایهای در حدود ۶۰ میلیون تومان
- لیفان X60 با حداقل قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
- چانگان CS35 با قیمت پایهای در حدود ۶۰ میلیون تومان
گارانتی
بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو، گارانتی دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس معادل ۶۰.۰۰۰ کیلومتر یا ۳ سال (هر کدام که زودتر فرا برسد) است. هرچند مفهوم گارانتی در ایران به خصوص خودروسازان داخلی بی معنی بوده و در بهترین حالت با یک فاکتور چند ده هزار تومانی (و معمولا بدون رفع عیب خودرو) و مواجه شدن با جملاتی مانند “شامل گارانتی نمیشه” تعمیرگاه مجاز را ترک خواهید نمود.
سخن آخر
هرچند هنوز مشتریان ایرانی با توجه به واردات نمونههای بیکیفیت ساخت شرکتهای چینی در سالهای گذشته، اعتماد کافی به تولیدات این کشور ندارند، ۵۰ میلیون تومان یا ۱۰.۰۰۰ دلار با نرخ فعلی ارز رقمی نیست که بتوان در بازار جهانی یک اتومبیل نو با کیفیت بالا و مدرن را خریداری نمود. دانگ فنگ H30 کراس مدل ۹۷ نیز یکی از ارزان ترین خودروهای اتوماتیک ۵۰ میلیون تومانی موجود در بازار بوده و با توجه به ابعاد خود، فضای بیشتری را از رقبا در اختیار سرنشینان، به خصوص صندلیهای ردیف دوم قرار میدهد.
اما رقبای این خودرو مانند سری ۲ پژو و داچیا ساندرو حتی نمونههای چینی مانند برلیانس از لحاظ طراحی ظاهری و هماهنگی اجزا وضعیت بسیار بهتری دارند. در نهایت اگر نمای خارجی، مطابق سلیقه شما بوده و لذت رانندگی و شتابگیری اهمیت چندانی برای شما ندارد و مسیر حرکت شما علاوه بر کوچهها و خیابانهای تنگ شهری، شامل مسیرهای بین جادهای نیز میگردد، دانگ فنگ H30 کراس میتواند یکی از معدود گزینههای پیش روی شما در بین خودروهای اتوماتیک ارزانقیمت باشد که از ظاهر قابل قبولی نیز بهره میبرد.
اما در صورت اهمیت به کیفیت سواری و ظاهر و یا سرعت و قدرت، خرید نمونههای دست دوم و کارکرده با قیمتی نسبتا مشابه و یا مدلهای متعلق به دهه ۲۰۰۰ مانند تویوتا کرولا، کمری،مزدا ۳ یا حتی مرسدس بنز کلاس C و ب ام و سری ۳ سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ انتخابهای جذابتری خواهد بود.
H30 Cross | |
حجم موتور (سی سی) | ۱.۵۸۷ |
تعداد سیلندر | ۴ |
قدرت موتور (اسب بخار) | ۱۰۵ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۲ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
گیربکس | ۴ اتوماتیک |
سیستم انتقال قدرت | چرخهای جلو |
مصرف سوخت (شهر) | ۹ |
مصرف سوخت (بزرگراه) | ۶ |
مصرف سوخت (ترکیبی)۷ | |
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم) | ۱۶۷ |
ظرفیت باک (لیتر) | ۵۱ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۱۳ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۱ |
طول (میلیمتر) | ۴.۳۵۱ |
پهنا (میلیمتر) | ۱.۷۶۰ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱.۵۲۸ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲.۶۱۰ |
ارتفاع از زمین (میلیمتر) | ۱۳۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱.۲۵۴ |
حجم محفظه بار (لیتر) | ۴۱۷ |
سایر تایر (جلو) | ۲۰۵/۵۰/۱۶ |
سایر تایر (عقب) | ۲۰۵/۵۰/۱۶ |
گنجایش (نفر) | ۵ |
قیمت پایه (میلیون تومان) | ۵۲ |