تکنولوژیک نیوز

سیستم رانندگی خودکار تسلا مدل X و تصادف مرگبار

هفته گذشته خبر تصادف مرگبار یک اتومبیل الکتریکی تسلا Model X در کالیفرنیای آمریکا به صدر اخبار رسانه های این کشور رسید. ماجرا از این قرار است که صاحب خودرو در حال رانندگی در جاده شماره ۱۰۱ در کالیفرنیا بوده و در این زمان ابتدا به موانع بتنی جدا کننده برخورد کرده و پس از آتش گرفتن خودرو، دو ماشین دیگر نیز به آن برخورد کرده اند. راننده توسط نیروهای امدادی به بیمارستان استنفورد انتقال یافته اما به دلیل شدت جراحات وارده در تصادف جان باخته است. حالا کمپانی تسلا پس از بررسی داده های ثبت شده توسط خودرو جزئیات بیشتری از این تصادف را اعلام کرده.

به گفته تسلا ماشین مورد نظر در هنگام تصادف در حالت Autopilot یا رانندگی خودکار قرار داشته است. سیستم رانندگی خودکار تسلا فعالیت هایی مانند تنظیم سرعت، حفظ فاصله با ماشین جلویی، تغییر لاین حرکت، توقف در ترافیک و حرکت مجدد و حتی گردش به چپ و راست را بدون کمک راننده انجام می دهد اما به دلیل نوپا بودن و کامل نبودن آن نیاز است حتما راننده دست های خود را روی فرمان خودرو قرار دهد تا در صورت بروز اتفاق غیر منتظره بتواند عکس العمل سریعتری نشان دهد. با این وجود داده های به دست آمده از خودروی آسیب دیده در سانحه مرگبار کالیفرنیا نشان می دهند در حالی که سیستم Autopilot در فاصله ای نزدیک به ۱۵۰ متر از محل حادثه به راننده درباره کنترل ماشین هشدار داده و قبل از آن هشدار عدم قرار داشتن دست راننده روی فرمان به وی داده شده باز هم راننده ماشین توجهی به هشدارها نداشته و در نهایت این تصادف صورت گرفته است. همچنین پس از بررسی خودرو مشخص شده است یکی از بخش های آن (Attenuator یا تضعیف کننده ضربه که باعث کاهش اثر نیروهای وارده به خودرو در هنگام تصادفات می شود) قبلا به دلیلی دیگر به شدت آسیب دیده اما راننده اقدامی برای تعویض آن انجام نداده است.

قرار است سازمان ملی امنیت جاده ای ایالات متحده به بررسی این حادثه بپردازد و احتمالا بازماندگان راننده نیز شکایتی را علیه تسلا و سیستم رانندگی خودکار آن تنظیم خواهند کرد. اما پیش از این در سال ۲۰۱۶ و در حادثه ای مشابه در فلوریدا سازمان امنیت جاده ای راننده خودروی تسلا را مقصر حادثه اعلام کرده بود زیرا سیستم Autopilot دستورالعمل خود را به درستی اجرا کرده و راننده به هشدارها توجهی نشان نداده بود.