تکنولوژیک نیوز

تکنولوژی ساخت ربات خفاشی با علم بیونیک

شاید شما در مورد سگ‌های رباتیک، ماهی‌های رباتیک و حتی بازو‌های رباتیک اختاپوسی مطالبی را شنیده باشید. تقلید و هماهنگی طراحی‌ها با طبیعت که پایه‌گذار علم بیونیک است، می‌تواند منجر به خلق بهترین طراحی‌ها شود. شرکت اتوماسیون صنعتی فیستو (Festo) که موفق به طراحی پروانه‌های رباتیک، کانگورو و حتی مورچه‌های ربات شده‌ بود، در آخرین محصول خود یک ربات خفاشی طراحی کرده‌ است.

این ربات به طور رسمی خفاش روباهی بیونیکی نامیده شده و ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد. از قاب بدنه بسیار سبک به همراه لایه غشایی مخصوصی برای بال‌های آن استفاده شده و از یک ماشین یادگیری برای پرواز نیمه مستقل آن بهره گرفته شده است. این ربات برای تامین نیروی پرواز و فرمان‌پذیری خود متکی به سیستمی از چرخ دهنده‌ها و موتور‌ها است. بال‌ها خود از دو قطعه فیلم هوابندی و پارچه کتانی الاستیک ساخته شده‌اند.

این قطعات با بیش از ۴۰ هزار نقطه اتصال به یکدیگر متصل شده‌اند که در نتیجه دوام و سبکی بال‌ها را تضمین کرده است. هر چند که بعید به نظر می‌رسد این ربات به صورت تجاری کاربردی داشته باشد اما نگاه خوب و مثبتی از وضعیت صنعت رباتیک را در انظار عمومی به نمایش گذاشته است. به این صورت که تنها با چند وسیله ساده و معمولی می‌توان یک دستگاه رباتیک پروازی پیچیده ساخت که این توانایی را دارد از سبک پروازی خفاش‌ها، که میلیون‌ها سال است حیات آن‌ها را در طبیعت امکان پذیر نموده، به خوبی تقلید کند.