طی روزهای اخیر و با بالا گرفتن بحث فیلتر شدن تلگرام، تبلیغات بسیار سنگینی از سوی برخی رسانه ها و همچنین شبکه های مختلف تلویزیونی صدا و سیما با هدف تشویق کاربران به استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان داخلی آغاز شده است. بدون در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان داخلی (که نیازمند تحلیل بیشتر و عمیق تر و همچنین بررسی میزان رضایت افکار عمومی است) باید اعتراف کرد پیام رسان های داخلی در حال حاضر به هیچ عنوان آماده پذیرش چندین میلیون کاربر ایرانی نیستند. شاید مشهورترین پیام رسان ایرانی که تبلیغ استفاده از آن به وضوح و با تکرار زیاد در شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شود “سروش” است. طی روزهای گذشته خبرهای متعددی درباره ضعف های امنیتی پیام رسان سروش منتشر شده. متخصصین حوزه امنیت سایبری که عموما در فضای مجازی و با استفاده از شبکه هایی مانند توییتر اطلاعات یافته شده خود را با سایر کاربران به اشتراک می گذارند نمونه های متعددی از مشکلات امنیتی ساختاری در پیام رسان سروش را مشخص کرده اند که از جمله آنها می توان به امکان مشاهده اطلاعات و شماره تلفن افراد عضو شده در کانال ها و همچنین مدیران آنها و نیز امکان مشاهده پیام های رد و بدل شده کاربران با یکدیگر به سادگی و با کمترین دانش در زمینه برنامه نویسی اشاره کرد. مدیران پیام رسان سروش واکنش قابل توجهی درباره این مشکلات نداشته اند و تنها به لزوم حمایت از کالاهای داخلی اشاره دارند. اما امروز در اقدامی جالب تر، مرکز ملی فضای مجازی در بیانیه ای کوتاه حمایت تمام قد خود از پیام رسان های داخلی و به خصوص سروش را بدون در نظر گرفتن مشکلات آن اعلام کرد.
بر اساس بیانیه ای که در وب سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده، ” این مرکز درخصوص شبهات امنیتی و حفاظتی برخی از پیام رسان های داخلی در کشور در روزهای اخیر اعلام کرد که باگهای برخی اپلیکیشنهای مشابه خارجی که در روزهای اخیر به آنها اشاره شده، احتمال لو رفتن اطلاعات شخصی کاربران در این اپها و ایرادهایی که دربارهپیامرسانهای بومی در روزهای اخیر مطرح شده، به دلیل ویژگی و پیچیدگی این گونه نرمافزارها، وجود این اشکالها در ابتدای کار طبیعی است و انعکاس غیرمغرضانه آن توسط متخصصان و کاربران، کاری شایسته و موجب بهبود پیامرسانهای بومی خواهد شد”. همچنین مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده است که “از طریق تشکیل یک کارگروه کارشناسی از دستگاههای ذیربط و پیامرسانهای بومی، در صدد رفع این اشکالهاست و به مردم اطمینان میدهد که نهایت تلاش خود را در حفاظت از حریم خصوصی ملت ایران در فضای مجازی به عمل خواهد آورد”. نکته قابل توجه در این بیانیه، مغرض خواندن آن دسته از کاربران و رسانه هایی است که درباره مشکلات امنیتی پیام رسان سروش هشدار داده اند؛ رویه ای که معمولا درباره هر پدیده مشابهی تکرار می شود و هیچ نیازی به پاسخ به شبهات و نگرانی های کاربران نیز داده نخواهد شد. به نظر می رسد مرکز ملی فضای مجازی قصد ندارد اصلی ترین مشکل بخش عمده کاربران با اپلیکیشن های داخلی که “حمایت از حریم خصوصی کاربران” و “ارائه راهکارهای عملی برای حفظ امنیت کاربران در فضای مجازی” است را مورد توجه قرار داده و تنها به حمایت بی قید و شرط از توسعه دهندگان داخلی بدون توجه به طرف مقابل ادامه خواهد داد.