تکنولوژیک نیوز

معرفی و بررسی خودروی دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو (+) نمونه‌ایست در خودروهای کلاس بدنه سدان سایز کوچک که با قیمت پایه در حدود ۵۰ میلیون تومان، در دسترس طیف نسبتا بزرگی از خریداران قرار دارد. در ادامه به معرفی، مرور مشخصات فنی و قیمت این خودرو خواهیم پرداخت.

صنعت خودروی ایران هرچند نسبت به بسیاری از کشورهای آسیایی عمر بیشتری دارد. به عنوان مثال پارس خودرو با نام اصلی جنرال موتورز ایران  در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی تاسیس شد و تولید خودروهای جیپ، رامبلر، اپل و شورولت مدل سال را در دستور کار خود قرار داد. آخرین محصول این شرکت نیز سدان فوق لوکس و غول پیکر کادیلاک  سویل (Seville) بود که با استفاده از موتور بسیار پرقدرت ۸ سیلندر خود و استفاده از امکاناتی مدرن مانند سیستم سوخت رسانی انژکتوری، صندلی‌ها و شیشه‌های الکتریکی، ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ و گیربکس اتوماتیک، یکی از مدرن‌ترین اتومبیل‌های لوکس جهان به حساب می‌آمد.

تریپ کامپیوتر یا کامپیوتر سفری خودرو چیست و چه کاربردی دارد
کادیلاک سویل

اما پس از انقلاب سال ۵۷ ایران و قطع ارتباط به دلایل مختلف با کشور آمریکا، نمونه‌هایی مانند سویل، شورولت نوا (Nova) و بیوک ایران نیز از خط تولید شرکت‌های خودرساز ایرانی خارج و در بهترین حالت با نمونه‌‌هایی مانند نیسان ژاپن جایگزین شدند. پس از پایان جنگ ایران و عراق و در اواسط دهه ۱۳۷۰، به دنبال سیاست‌های آشتی جویانه حکومت و دولت وقت محمد خاتمی، بار دیگر زمینه ورود خودروسازان قابل قبول جهان به ایران باز شد. مزدا ۳، پژو ۲۰۶ هاچ بک، دوو سیلو (Cielo)، دوو ماتیز (Matiz) و نیسان ماکسیما و رنو مگان و کیا پراید با نام اصلی فورد فستیوا (Festiva) نمونه‌هایی قابل احترام بودند که با تکیه بر ظاهر مدرن‌تر خود توانستند چهره خیابان‌های شهر را عوض کرده و نمایی مدرن به آن ببخشند.

در تصویر زیر می‌توانید دو مدل از خودروهای تولید ایران در دهه ۷۰ میلادی و نمونه‌های مشابه آن در سال ۲۰۱۹ را مشاهده نمایید و به عمق فاجعه موجود در صنعت اتومبیل ایران در طی سال‌های گذشته پی ببرید!

پس از سال‌ها تلاش، در نهایت یک نمونه به اصطلاح ملی و با پلتفرم خودروی دهه ۱۹۸۰ پژو ۴۰۵ و طراحی چینی-ایرانی نیز با نام سمند قدم به جاده گذاشت که با کمترین امکانات و تجهیزات ممکن (که سال گذشته شاهد تست ایمنی و کسب ضعیف‌ترین نمرات ممکن آن توسط یکی از موسسات اروپایی بودیم) در دسترس مشتریان بدون حق انتخاب قرار گرفت. پس از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و اقدامات تحریک آمیز، بار دیگر شرکت‌های خودروسازی اروپایی رابطه خود را با تولید کنندگان داخلی قطع نموده و بازار غیر رقابتی داخلی جولانگاهی شد برای تولیدات بسیار بی کیفیت چینی.

 

دنا (DENA)

در اواخر سال ۱۳۸۸، ایران خودرو طراح اتومبیل جدیدی را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند به عنوان جایگزینی برای ۴۰۵، پارس (پرشیا) و سمند با قیمتی بالاتر به فروش برساند. پس از کشمکش‌های بسیار، این خودرو نیز که بر پایه مدل‌های قدیمی پژو ساخته شده بود، در سال ۱۳۹۳ و با نام دنا وارد بازار گردید. در سال ۱۳۹۵ نیز یک مدل با بهینه سازی‌های ظاهری و با نام دنا پلاس یا دنا ELX از خط تولید خارج گردید که علیرغم بهره گیری از تجهیزات دهه گذشته میلادی و برتری نسبت به سایر نمونه‌های تولید داخل، هنوز هم از لحاظ ایمنی و سیستم‌های کمکی رانندگی فاصله بسیار چشمگیری با خودروهای روز جهان داشت.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو
دنا

دنا پلاس

 “ دنا+،  قله ای زیر پای شما . هر قله بلندی قابل دسترسی است چنانچه شما بخواهید آن را فتح کنید. با «دنا+» همیشه در اوج باشید. پس از عرضه موفق خودرو لوکس دنا و استقبال مشتریان از آن ، شرکت ایران خودرو اقدام به ارتقاء و به روزآوری محصول دنا در راستای پاسخگویی به انتظارات روز افزون مشتریان خویش نموده است. «دنا+ (دنا پلاس)» مجموعه ای از زیبایی در طراحی و فن آوری روز دنیای مدرن امروز است.

اینها جملاتی است که ایران خودرو در وب سایت رسمی خود به وسیله آن به معرفی دنا+ آخرین شاهکار خود برای سال ۹۷ پرداخته که مانند همیشه مملو از مبالغه و اغراق در توانایی‌های تولیدات خود بوده و هرچند این خودرو هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ پیشرانه، نمونه مدرنی نسبت به محصولات تولیدی این شرکت به حساب می آید، اما هنوز راه بسیار زیادی برای رسیدن به لغت “مدرن”، “در اوج بودن” و یا “پاسخگویی به انتظارات مشتریان” دارد!

دنا پلاس توربو

با توجه به استفاده بیشتر خودروسازان جهان از پیشرانه های مجهز به سیستم توربوشارژر (Turbocharger) که در ایران با نام موتورهای توربو شناخته می شوند و با عملکردی دوگانه توانایی تولید نیروی بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر را دارند، ایران خودرو نیز پس از سالها تلاش، در سال ۹۵ از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری توربو رونمایی کرد که در مدل سورن (Soren) به کار گرفته شد. این خودرو از لحاظ ابعاد تفاوتی با مدل‌های عادی نداشته و طولی برابر با  ۴۵۵۹ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱۷۲۰ میلیمتر، ارتفاعی برابر با ۱۴۶۰ میلیمتر و فاصلهد دو محور عقب و جلویی برابر با ۲۶۷۱ میلیمتر دارد و یک سدان شهری سایز کوچک به حساب می‌آید.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو

به منظور درک بهتر می‌توان دنا پلاس توربو را با سورن با طولی برابر با ۴۵۳۴ میلیمتر، سمند با طولی برابر با ۴۵۰۲ میلیمتر، پژو پارس یا پرشیا با طولی در حدود ۴۴۹۸ میلیمتر، کیا سراتو مونتاژ سایپا با طول ۴۵۳۰ میلیمتر و یا مگان نسل قدیم مونتاژی پارس خودرو با طولی در حدود ۴۴۹۸ میلیمتر مقایسه نمود. از خودروهای وارداتی که از لحاظ ابعاد با دنا+ توربو قابل مقایسه بوده نیز می توان به مواردی مانند هوندا سیویک (Honda Civic) با طولی در حدود ۴۵۱۸ میلیمتر، تویوتا پریوس با طولی در حدود ۴۵۴۰ میلیمتر وکیا سراتو وارداتی با طول ۴۵۶۰ میلیمتر و یا هیوندای النترا جدید با طول ۴۵۶۹ میلیمتر و مزدا ۳ با طولی در حدود ۴.۴۷۰ میلی‌متر، رنو مگان جدید با طولی در حدود ۴.۶۳۲ میلی‌متر و یا تویوتا کرولا با طولی در حدود ۴.۶۵۱ میلی‌متر مقایسه نمود.

طراحی ظاهری

سدان جدید ایران خودرو برای سال ۹۷ تفاوت بنیادینی از لحاظ ظاهری با مدل استاندارد دنا ندارد و حتی نمی توان آن را به یک نمونه فیس لیفت شده تشبیه کرد. چراغ های جلویی اندکی به روز شده و طراحی ۵ وجهی و شفاف دارند که چراغ های روشنایی در روز یا Daytime Running Light یا به گویش ایرانی دی لایت در بخش زیرین آن تعبیه شده اند.  جلوپنجره نیز ذوزنقه ای شکل بوده و با استفاده از پوشش مشبت، نمایی مدرن تر به خود گرفته است.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو

خطوط جانبی متفاوت با نمونه دنا استاندارد بوده و با زاویه ای نسبتا تند، سعی در القا کردن حس اسپرت و جنگندگی دارد. یک شیشه کوچک نیز در بخش انتهایی و پس از شیشه عقب طراحی شده که با اجازه دادن به ورود نور به داخل کابین، محیط دلبازتر را برای سرنشینان صندلی های عقبی فراهم می کند. رینگ و تایر استفاده شده نیز بزرگتر و در سایز ۱۶ اینچی بوده که این اقدام نیز در راستای زیباتر شدن، اسپرت تر شدن و کاهش ارتفاع خودرو همچنین پایداری بیشتر در هنگام عبور از پیچ ها با سرعت های بالا صورت گرفته است. هرچند با وجود ثابت ماندن سیستم تعلیق و کمک فنرها، هنوز هم ارتفاع هر دو خودرو در وب سایت شرکت سازنده، ۱۴۶۰ میلیمتر اعلام شده است.

فرم کلی چراغ های عقبی نیز کوچک و مشابه با مدل قدیمی بوده و تنها از طراحی جدید و براقی سود می برد؛ولی هماهنگی قابل قبولی با طراحی در صندوق عقب و بخش انتهایی دارد. سپر نیز حالتی برجسته داشته و هرچند هماهنگی مناسبی با طراحی ندارد، اما اندکی حس جنگندگی را بهبود می بخشد. از دیگر امکانات ظاهری دنا توربو+ می توان به آنتن کوسه ای بر روی بخش انتهایی سقف اشاره کرد.

برآیند کلی

از لحاظ طراحی می توان دنا پلاس توربو ۹۷ را نمونه ای با طراحی قابل قبول دانست که در صورت ارائه در دهه ۸۰ شمسی توانایی تبدیل شدن به نسل جدید از سمند را داشت. اما در مجموع نمای ظاهری این خودرو خصوصا در قسمت جلویی جذابیت بیشتری نسبت به مدل های تولیدی فعلی شرکت های خودروسازی ایرانی دارد.

طراحی داخلی و کابین

کابین دنا+ توربو مشابه با نمونه های پیشین بوده و طراحی ساده و عاری از پیچیدگی دارد. غربیلک فرمان چهار شاخه بوده اندکی بزرگ ساخته شده و پوششی چرمی با دوخت های به رنگ قرمز دارد. کنترلرهای سیستم های صوتی و سیستم کنترل سرعت و سیستم پاسخگویی به تلفن همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث نیز در دو شاخه جانبی آن تعبیه شده اند. صفحه نمایش اصلی، یک نمونه چند رسانه ای لمسی رنگی جدید بوده و از سیستم رهیابی ماهواره‌ای یا GPS بهره می برد.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو

خروحی‌های سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک آرایش عمودی داشته و در دو طرف صفحه نمایش اصلی قرار گرفته‌اند. با استفاده از تزئینات طرح چوب بر روی رو دری‎‌ها و بخش میانی داشبورد نیز هرچند سعی در مجلل نمودن محیط داخل کابین شده، اما اطلاق اصطلاح “لوکس” برای این خودرو تنها در لغتنامه‌های خودروسازان داخلی می‌گنجد. صندلی‌ها پوششی از مخمل داشته و پوشش کف نیز از جنس موکت ضخیم است. دو صندلی جلویی نیز قابلیت تنظیم در ۸ جهت مختلف به صورت الکتریکی را دارد.

فضای موجود برای محفظه بار نیز در حدود ۵۰۰ لیتر بوده که فضایی نسبتا استاندارد برای یک خودروی سدان شهری به حساب آمده و آن را از این لحاظ در مکانی بالاتر از تویوتا کرولا، سراتو و مگان قرار داده و آن را به نمونه‌ای مناسب برای فرهنگ عامه جامعه ایرانی تبدیل کرده است.

برآیند کلی

اما در مجموع می‌توان گفت که نمای داخلی کابین دنا پلاس توربو هنوز هم به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین، در حد و اندازه‌های خودروهای ارزان‌قیمت چینی بوده که با توجه به محدوده قیمت (در حدود ۱۰.۰۰۰ دلار) امری غیر قابل اجتناب است.

موتور و پیشرانه

پیشرانه دنا پلاس توربو ۹۷ یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۷ لیتری با کد EF7 TC و سیستم پاشش سوخت مستقیم است که نیاز به بنزین با اکتان ۹۵ (یا بنزین سوپر) دارد. هرچند از لحاظ اعداد و ارقام این نمونه مشابه با موتور استفاده شده در سورن توربو بوده اما به گفته ایران خودرو، با بهینه سازی‌های صورت گرفته در ضرایب دنده ها و سیستم توربوشارژر، عملکرد بالاتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو

این پیشرانه متشکل از یک موتور با حجم دقیق ۱.۶۵۰ سی سی است که با استفاده از سیستم توربوشارژر، توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۵۰ اسب بخار در دور موتور ۵.۵۰۰ RPM و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۱۵ نیوتون متر در بازه دور موتورهای ۲.۲۰۰ RPM تا ۴.۸۰۰ RPM را دارد،. نیروی تولید موتور نیز در حال حاضر توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

عملکرد

با توجه به افزایش قدرت و گشتاور نسبت به موتور عادی، عملکرد خودرو نیز بهبود یافته است. دنا پلاس توربو جدید با وزنی در حدود ۱.۲۶۲ کیلوگرم، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون بنا بر اعلام شرکت سازنده به زمانی در حدود ۱۰ ثانیه نیاز داشته و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۲۰۵ کیلومتر در ساعت (معادل ۱۲۷ مایل در ساعت) را دارد.

هرچند این اعداد در مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازارهای جهانی مانند کیا سراتو SX با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو و صفر تا صد در حدود ۷ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت، وزن ۱.۴ تن و قیمت پایه ۲۴.۰۰۰ دلار (در حدود ۱۰۰ میلیون تومان با دلار جهانگیری و ۱۴۰ میلیون تومان با آخرین ارز مبادله شده در اواسط فروردین ماه ۹۷) اندکی پایین به نظر می‌رسند، اما با توجه با وضعیت جاده‌ها و فرهنگ رانندگی پایین، کاملا کافی بوده و در مقایسه با اکثر خودروهای تولید داخل یک نمونه چابک به حساب می آید.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که عملکرد کلی این خودرو با وجود توان ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری، پایین بوده و این مساله نشانی از عملکرد ضعیف و کند سیستم انتقال قدرت و تاخیر در سیستم توربو است.

مصرف سوخت

بنابر اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت ایران خودرو، مصرف سوخت دنا پلاس توربو در مسیرهای خارج شهری به طور دقیق برابر با ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ۱۰ لیتر در مسیرهای شهری و ۷.۹۴ لیتر به صورت میانگین (!) بوده و میزان تولید آلاینده CO2 آن نیز در هر کیلومتر به صورت میانگین در حدود ۱۹۰ گرم بوده و از لحاظ آلایندگی توانایی پاس کردن استانداردهای قدیمی یورو ۴ را دارد.

اما در هر صورت با توجه به افزایش قدرت بیش از ۴۰% نسبت به مدل تنفس طبیعی (بدون استفاده از سیستم توربوشارژر) مصرف سوخت بر روی کاغذ ثابت مانده و باید منتظر ورود این خودرو به جاده‌ها ماند تا صحت این ادعا بررسی گردد.

دنا پلاس هیبریدی و اتوماتیک

بنا بر اعلام ایران خودرو قرار است که در آینده یک مدل پلاگین هیبرید از این خودرو نیز با قدرت ۱۴۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۲۰ نیوتون متر و جعبه دنده اتوماتیک تولید گردد که توانایی طی مسافتی در حدود ۹۰ کیلومتر را با استفاده از موتور برقی خود دارد.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو

تجهیزات و امکانات رفاهی و سرگرمی

امکانات دنا توربو+ با وجود برتری نسبت به نمونه‌ها همرده تولید داخل، هرچند هنوز هم نسبت به تمامی خودروهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی و چینی در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما می‌تواند نشانی از تلاش این خودروسازان در راستایی نزدیکی به استانداردهای جهانی باشد. نمونه‌هایی از امکانات رفاهی موجود در این خودرو عبارتند از:

  • فرمان هیدرولیک
  • پوشش چرمی غربیلک فرمان با دوخت‌های قرمز رنگ
  • ارتباط با تلفن‎های هوشمند همراه از طریق بلوتوث
  • سیستم مسیریابی ماهواره‌ای (GPS)
  • آنتن کوسه‌ای با قابلیت دریافت سیگنال‌های سیستم GPS
  • کنترلرهای سیستم صوتی، بلوتوث و کنترل سرعت بر روی فرمان
  • سیستم چندرسانه‌ای با مانیتور لمسی رنگی (سایز اعلام نشده است!)
  • سیستم صوتی با چهار بلندگو و ۲ تیوتر
  • چراغ‌های جلویی مجهز به لامپ‌های LED با طراحی جدید
  • چراغ‌های روشنایی در روز
  • چراغ‌های روشنایی محیط زیر پا در هنگام سوار و پیاده شدن
  • آیینه‌های جانبی الکتریکی با قابلیت جمع شدن به صورت خودکار و مجهز به چراغ راهنما
  • شیشه‌های با محافظ اشعه UV
  • دستگیره‌ها و زه‌های پنجره‌ها با روکش به رنگ کروم
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم (Air Conditioning)
  • خروجی مجزای سیستم تهویه برای صندلی‌های ردیف دوم
  • سان روف
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  • سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک (Follow Me Home)
  • صندلی‌های با روکش مخملی
  • صندلی‌های جلویی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت مختلف به صورت الکتریکی
  • رینگ‌های اسپرت آلومینیومی ۱۶ اینچی
  • تایرهای اسپرت سایز ۲۱۵/۵۰/۱۶
  • کف پوش پارچه‌ای ضخیم با دوخت‌های قرمز رنگ و نشان “توربو”

تجهیزات کمکی رانندگی و ایمنی

از لحاظ ایمنی نیز دنا پلاس توربو نیز علیرغم اظهار سازنده به “مدرن بودن” و “بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز” تنها به سطح پایه‌ای از تجهیزات کمکی رانندگی و ایمنی استاندارد جهانی مطابق فهرست زیر مجهز شده است که سال گذشته نمونه‌ای از آنها در تست فنی سمند عیان گردید:

  • ترمزهای ضد قفل (ABS) دیسکی برای هر چهار چرخ (جلو دیسکی خنک شونده)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • ۴ کیسه هوای ایمنی (۲ عدد جلویی، ۲ عدد جانبی)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control یا کروز کنترل)
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر یا Immobilizer)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سنسور کمکی در بخش عقبی خودرو
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع در بخش جلویی
  • اتصالات ایزوفیکس (ISOFIX) برای نصب صندلی مخصوص کودک
  • فرمان تلسکوپی جمع شونده (در هنگام تصادفات)
  • سیستم قطع خودکار سوخت
  • سیستم کنترل بخار بنزین

قیمت

باتوجه به نوسانات شدید ارز در چند هفته اخیر قیمت مشخص و رسمی برای این خودرو وجود ندارد. اما در حال حاضر قیمت دنا پلاس توربو برابر با ۵۳ میلیون تومان بر اساس نرخ شرکتی بوده و تا رقم ۶۵ میلیون تومان نیز در بازار معامله می گردد.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو

رقبا در بازار ایران

از رقبای محدوده ۵۰ میلیون تومانی این خودرو در بازار نمونه های سدان (در فروردین سال ۹۷)، می‌توان به نمونه های فهرست زیر اشاره کرد که همگی توانی بسیار پایین تر از آن دارند:

  • تندر پلاس اتوماتیک با قیمتی در حدود ۵۷ میلیون تومان
  • آریو ۱۶۰۰ (یا زوتی) با قیمتی در حدود ۵۸ میلیون تومان
  • برلیانس H230 با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
  • برلیانس H330 با قیمتی در حدود ۶۲ میلیون تومان
  • جیلی GC6 با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
  • دنا پلاس استاندارد با قیمتی در حدود ۵۶ میلیون تومان
  • راین V5 با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
  • ام جی ۳۶۰ دنده‌ای با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان

نمونه‌های هاچ بک

در همین بازه قیمتی، نمونه های کلاس بدنه هاچ بک (Hatchback) فهرست زیر نیز در دسترس علاقمندان قرار خواهد داشت:

  • ام وی ام ۳۱۵ با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
  • رنو ساندرو با قیمتی در حدود ۵۸ میلیون تومان
  • برلیانس C3 کراس با قیمتی در حدود ۵۸ میلیون تومان
  • برلیانس H320 با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
  • پژو ۲۰۷ (۲۰۶+) با قیمتی در حدود ۵۵ میلیون تومان
  • دانگ فنگ H30 کراس با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان

نمونه‌های کارکرده

هرچند بسیاری خرید یک خودروی صفرکیلومتر را به تهیه یک نمونه کارکرده ترجیح می‌دهند، اما ممکن است اسامی فهرست زیر با قرار گرفتن در بازه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان، جایگزین‌هایی مناسب برای دنا پلاس توربو به حساب آیند:

  • رنو مگان مدل سال ۱۳۹۰ با قیمتی در حدود ۵۵ میلیون تومان
  • تویوتا کمری مدل سال ۲۰۰۵ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
  • تویوتا کرولا مدل سال ۲۰۰۵ با قیمتی در حدود ۵۵ میلیون تومان
  • مزدا ۳ مدل سال ۱۳۸۶ با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
  • نیسان ماکسیما مدل سال ۱۳۸۴ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
  • سیتروئن زانتیا مدل سال ۱۳۸۹ با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان
  • مرسدس بنز کلاس C مدل سال ۲۰۰۲ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان
  • ام جی ۵۵۰ مدل ۲۰۱۰ با قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان

سخن آخر

دنا پلاس توربو با وجود تمامی ایرادات و نقص هایی که بر آن وارد می‌گردد، یک نمونه ایرانی قابل قبول از لحاظ قدرت و امکانات بوده و با توجه به موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری توربو خود و برچسب قیمت ۶۰ میلیونی، تجهیزات و توانایی‌های قابل قبولی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این خودرو با توجه با ظاهر خود، قابلیت بهینه سازی‌های سفارشی بسیاری را داشته و اگر توانایی و یا علاقه‌ای برای تهیه یک نمونه هاچ بک یا کراس اوور با این قیمت را ندارید و هر از چند گاهی به همراه دوستان و خانواده به مسافرت می‌روید، این خودرو جدید می‌توان گزینه‌ای قابل قبول برای شما به حساب آید و سواری مشابه با سمند و سورن را برای شما به ارمغان آورد.

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو

هرچند این نمونه هنوز به صورت عمده وارد بازار نشده و داستان همیشگی عدم توانایی تعمیر و تامین لوازم یدکی آن در نمایندگی‌های مجاز با توجه به استفاده از سیستم توربوشارژر بیش از پیش خواهد شد اما از هر لحاظ بر تولیداتی مانند پژو پارس، L90 و دنا عادی برتری دارد. در آینده نزدیک و در صورت همکاری نمایندگان این شرکت، به تست و بررسی میدانی و ویدیویی این محصول خواهیم پرداخت.

در انتها اگر شما نیز صاحب یک نمونه از این خودرو هستید، می‌توانید از طریق فرم تماس با ما، خودروی خود را در اختیار تیم تست فنی تکراتو قرار داده تا به همراه ذکر نام سهمی در بررسی آن داشته باشید.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو در مقایسه دنا پلاس معمولی

  دنا پلاس توربو EF۷ TC دنا پلاس EF۷
حجم موتور (سی سی) ۱۶۵۰ ۱۶۴۶
تعداد سیلندر ۴ توربو ۴
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۵۰ ۱۱۵
گشتاور (نیوتون. متر.) ۲۱۵ ۱۵۷
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلویی چرخ‌های جلویی
مصرف سوخت  (شهر) ۱۰ ۱۰.۵
مصرف سوخت (بزرگراه) ۵.۷ ۶.۲
مصرف سوخت (ترکیبی) ۸ ۸
تولید CO۲ در هرکیلومتر (گرم.) ۱۹۰ ۱۹۰
ظرفیت باک (لیتر.) ۶۰ ۶۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۰ ۱۳.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۰۵ ۱۸۹
طول (میلیمتر) ۴۵۵۹ ۴۵۵۹
پهنا (میلیمتر) ۱۷۲۰ ۱۷۲۰
ارتفاع (میلیمتر) ۱۴۶۰ ۱۴۶۰
فاصله دو محور (میلیمتر) ۲۶۷۱ ۲۶۷۱
ارتفاع از زمین (میلیمتر)
وزن (کیلوگرم) ۱۲۶۲ ۱۲۵۸
حجم محفظه بار (لیتر) ۵۰۰ ۵۰۰
سایر تایر (جلو) ۲۰۵/۵۰/۱۶ ۱۹۵/۶۰/۱۵
سایر تایر (عقب) ۲۰۵/۵۰/۱۶ ۱۹۵/۶۰/۱۵
گنجایش (نفر) ۵ ۵
قیمت پایه (میلیون تومان) ۶۵ ۵۶

گالری تصاویر دنا پلاس توربو